Svenskt Horsetech bolag lanserar Datadriven Sitsanalys

Vill du veta hur du sitter i sadeln?

Rider’s Position är ett svenskt HorseTech bolag som i dagarna lanserar sin första tjänst – en Datadriven Sitsanalys  - främst i Stockholmsområdet. Där erbjuds ryttare en objektiv analys av hur de sitter i sadeln under ridning.

”Syftet är att öka ryttarens medvetenhet om sin position i sadeln. Det är ett helt nytt sätt där vi med hjälp av en app som baserat på rörelsedata från ett sensorbälte mäter hur ryttaren sitter i sadeln under rörelse”, säger Mari Zetterqvist Blokhuis som är ridlärare och en av företagets grundare.

För mer info om hur dataanalysen går till, se

Amalia Thoors från Stockholm Dressage Academy har provat analysen:

”Jag är imponerad av styrkan i att kombinera data och mänsklig erfarenhet i sitsanalysen. För första gången kan jag se svart på vitt hur min kommunikation med hästen påverkas av min sits och balans. Det ska bli väldigt spännande att jobba med de konkreta tipsen jag fick i analysen och mäta igen för att se utvecklingen”.

"Framförallt intressant. Maris ord tillsammans med datan känns väldigt trovärdig. Försökte rätta till sitsen efter hennes råd passet efter och kände direkt att det gav effekt. Känner sitsen och ”bristerna” tydligare efter att ha sett grafen”,
säger en ryttare som svarat på en enkät efter att ha deltagit i den datadrivna sitsanalysen.

Det svenska HorseTech företaget Rider’s Position Sweden AB grundades 2019 av Mari Zetterqvist Blokhuis och Charlotta Mantell med visionen att hjälpa Sveriges 500 000 ryttare att sitta säkert i sadeln, för att minska olyckor, värna om hästarna och bidra till bättre ridsport. Detta genom att utveckla en digital coach i form av en app som med hjälp av AI och Big Data ger feedback på sitsen i realtid. Den digitala coachen är baserad på data från en rörelsesensor som mäter ryttarens sits i tre dimensioner. Det framtida systemet, som vi kallar Rider's Position Coach, är en helt ny lösning som kommer att revolutionera sättet vi lär oss rida på. Innovationen gör det möjligt för ryttare att utveckla sin sits, som är den viktigaste faktorn för en framgångsrik kommunikationen med hästen.

”Vårt system kommer att bidra till en optimal sits hos ryttaren och därmed en professionalisering av inlärningen vilket resulterar i en harmonisk och bättre ridupplevelse för båda partners. Samtidigt minskar risken för ridolyckor och träningsskador hos både ryttare och hästar”, säger Charlotta Mantell som är innovatör, ryttare och en av grundarna.

Datadriven sitsanalysen är företagets första kommersiella tjänst och ett led i utvecklingen av det framtida systemet Rider’s Position Coach. Den baseras på en rörelsesensor och applikationslager som redan används inom löpning och längdskidåkning i kombination med expertbedömning av videofilmade ridpass. Insamlade data kommer att användas för att noggrant analysera den digitala coachens möjligheter såväl som begränsningar och för att få värdefull feedback från ett stort antal ryttare.

Sitsen är ryttarens viktigaste kommunikationsmedel

Ryttares problem är att det är komplext och svårt att rida och att utveckla en bra sits. En ryttare som inte sitter optimalt får svårt att kommunicera med hästen vilket ofta leder till missförstånd och frustration och därmed en försämrad ridupplevelse för båda partners. Studier visar att många ryttare är obalanserade, har svårt att rida i takt med hästens rörelser och/eller är asymmetriska. Det bidrar till en ökad risk för olyckor och träningsskador hos både ryttare och häst. I värsta fall kan en felaktig sits leda till att hästar får problem med hälta och/eller rygg, och därmed en försämrad hästvälfärd.

Som att ha en ”tränare i örat”

Värdet i det färdiga systemet är att ryttare på ett objektivt sätt får veta hur de sitter i sadeln under ridning. De kommer även att få talad realtids feedback med råd om hur de kan förändra sin position. Ryttare får mätvärden på olika parametrar såsom balans, takt och symmetri. Genom de objektiva mätningarna blir det enklare att nå sina mål eftersom de kan kvantifieras. Dessutom ges möjlighet till individualiserad upplevelsebaserad inlärning. Det ger också ryttaren möjlighet att träna på egen hand utan att resa till en tränare. Det sparar tid och är kostnadseffektivt genom att ryttaren kan minska antalet tränarledda pass. Samtidigt ger det miljövinster i form av mindre koldioxidutsläpp.

Ökat välbefinnande och lägre kostnader

En bättre kommunikation leder till ett bättre välmående hos både ryttare och häst, och tränare kan dessutom fokusera på andra aspekter i träningen. Om ryttaren använder en optimal sits minskar risken för skador och olyckor med ryttare och hästar inblandade. Skador leder vanligtvis till dyra veterinärkostnader och värdet på vår tjänst kan därför mätas i form av minskade kostnader för veterinärvård.

Teamet

Mari Zetterqvist Blokhuis ansvarar för analysen av data från ryttare och för att arrangera workshops där utvecklingen av Rider's Position Coach diskuteras med ryttare och tränare. Charlotta Mantell bidrar med sin kompetens som upplevelsedesigner/ UX och projektledare. I projektet arbetar hon med rekrytering av ryttare, framtagning av prototyp för demos, användargränssnitt, genomförande av demos och marknadsundersökningar. Ett samarbete har startats med Christer Norström som är adjungerad professor vid KTH i Sakernas Internet för att utveckla tekniken. Han är grundare av företaget Racefox som kommersiellt säljer en digital coach anpassad för längdskidåkare och löpare. Han kommer tillsammans med sin doktorand Debaditya Roy att bidra med dataanalyser.