Modebranschen möts i The Fashion Room på Hotel Flora

Skräddarsytt för nya kollektioner. Hotel Floras koncept The Fashion Room är särskilt utvecklat för modebranschens behov.

– Det är en väldigt fördel för oss att kunna visa våra kollektioner på Hotel Flora, säger Britta Eliasson på Samsøe & Samsøe.

För gäster som jobbar i modebranschen har Hotel Flora ett särskilt utvecklat koncept, The Fashion Room. Med höj- och sänkbara klädhängare, anpassad belysning och två skyltdockor har utrymmet blivit en självklar mötesplats för varumärken, designers och återförsäljare.

Britta Eliasson arbetar mot retail på modemärket Samsøe & Samsøe i Stockholm. Två veckor varje år – en gång på hösten och en gång på våren – åker hon och hennes kollegor till Göteborg och Hotel Flora för att visa de senaste kollektionerna för sina återförsäljare.

– På Hotel Flora träffar vi våra kunder i södra och västra Sverige. Vi kommer dit med särskilt utformade klädsäckar och fyller sedan hela The Fashion Room med de kommande säsongernas kollektioner. Sedan kan kunderna komma dit och bestämma vad de ska beställa. Det är väldigt smidigt. Våra kunder slipper åka hela vägen till Stockholm. Och vi kan fokusera hundra procent på att presentera våra nya kollektioner för dem, säger Britta Eliasson.

Event och produktlanseringar

Samsøe & Samsøe är långt ifrån de enda inom modebranschen som använder Hotel Flora som mötesplats. Sedan konceptet utvecklades har hotellet blivit en allt mer självklar knutpunkt för branschen. Numera är även flera av rummen anpassade för att kunna visa mindre kollektioner.

– Vi märkte att hotellet var uppskattat inom modebranschen och valde då att utveckla ett särskilt anpassat showroom.Sedan dess är mode ett av våra viktigaste kundsegment. Idag är det till Hotel Flora som branschen åker när man har möten i Göteborg. Det handlar inte bara om att visa kollektioner, utan också om mindre event och produktlanseringar, säger Carina Högberg, vd på Hotel Flora.

Förknippat med mode

Att vara mobil och ha möjlighet att presentera kollektioner på andra platser än de egna, fasta showroomen har blivit allt viktigare för de som arbetar inom mode. Trots det är det få andra hotell i Sverige som kan erbjuda samma dedikerade möjlighet som Hotel Flora.

Britta Eliasson känner inte till något.

– Hotel Floras koncept har visat sig viktigt för oss. Det är en väldig fördel för oss och framför allt för våra kunder. Det är också kul att komma dit och träffa andra inom branschen. Hotellet har blivit förknippat med mode och ofta är andra varumärken också där, säger hon.

Familjär stämning

För Britta Eliasson är dagarna då hon bor på Hotel Flora särskilt intensiva. På en vecka kan hon ha upp till 40 möten. Under de mest hektiska dagarna hinner hon inte ens lämna hotellet.

– Jag sover där, äter frukost, hälsar på alla i personalen. Sedan sätter det igång. Med vissa kunder har jag också middagsmöten i hotellets restaurang på kvällen. I och med att jag knappt hinner gå utanför dörren har jag lärt känna alla som jobbar där. Hotel Flora har en fantastisk personal. Det känns som att vara hemma på något vis. Det märks att det är ett familjeägt hotell, säger Britta Eliasson.