Hotel Rusthållargården

Anrika Rusthållargården utvecklas – ”Spa ska bredda målgruppen”

Den första september tillträdde Madeleine Svanberg som ny vd för Hotel Rusthållargården i nordvästra Skåne. I sin nya roll vill hon bidra till att utveckla verksamheten utan att förlora anläggningens historiska arv. Under nästa år planeras ett utomhus-spa med tydlig koppling till naturen och omgivningarna.
– Rusthållargården är en skånsk pärla med väldigt spännande möjligheter. Vi har ett fantastiskt läge och en unik historia samtidigt som det finns goda förutsättningar att utveckla verksamheten, säger Madeleine Svanberg.

Efter en pandemi som innebar stora utmaningar för hela hotellbranschen tar Rusthållargården sats mot framtiden. Efter sju år som platschef har Madeleine Svanberg axlat rollen som vd och siktar nu på att använda sin långa erfarenhet för att utveckla verksamheten ytterligare. Först och främst är det den påbörjade spaavdelningen som byggdes 2019, precis före pandemin, som nu skall kompletteras med en poolmiljö utomhus. Ambitionen är att ta tillvara på de fantastiska omgivningarna och naturen för att skapa en avkopplade poolmiljö.
– Rusthållargården ligger ju väldigt vackert i Arild med utsikt över Skälderviken och vi vill låta platsen prägla upplevelsen fullt ut. Vi tror att den nya spaanläggningen kommer att locka ett nytt klientel som inte har besökt oss tidigare, säger Madeleine Svanberg och fortsätter:
– I övrigt kommer anläggningen inte att förändras. Hotellet kommer fortsätta ta emot privata gäster och konferenssällskap från hela Sverige och vår restaurang kommer även fortsätta stå för en hög klass av mat- och dryckesupplevelse med stor anknytning till våra lokala producenter. Det handlar inte om att förändra det som är uppbyggt under fem generationer utan att bredda och utveckla verksamheten samt utbudet för att nå nya målgrupper.

Lång historia skapar trygghet
Rusthållargården byggdes redan i slutet av 1600-talet och under Karl den elftes styre blev fastigheten "rusthållargård”, vilket innebar att ägaren höll med soldater och hästar åt kungen i händelse av krig. I början av det förra århundradet togs gården, som då hade utvecklats till ett pensionat, över av Johannes Gudmundsson vars ättlingar fortfarande driver anläggningen. Den långa historien skapar trygghet och fungerar som ett fundament att stödja sig mot när verksamheten nu ska utvecklas.
– Vi behöver aldrig tvivla på var vi står och vi har verkligen en äkta och genuin grund att bygga vidare på. Precis som när det en gång började är omtanke, personligt, äkta och kvalitet värdeorden för allt vi gör. Dessutom är ägarna, med sin långa erfarenhet och stora kärlek till hotellet, ett otroligt stöd för oss som jobbar inom verksamheten, säger Madeleine Svanberg.

Familjeägt ger möjligheter
Att Hotel Rusthållargården är ägt av samma släkt sedan 1904 ger även goda möjligheter för relativt snabba strategiska beslut för utveckling av verksamheten. För Madeleine Svanberg är förutsättningarna de bästa tänkbara.
– Jag känner mig som en i familjen och det är i den här typen av organisationer som jag trivs bäst – organisationer med ett stort hjärta. Jag gillar att kunna vara delaktig inom hela verksamheten. Då får jag ut som mest av min långa bakgrund inom branschen; jag har haft de flesta roller som finns på ett hotell, från receptionist till vd, och vet vad som behövs för att helheten ska fungera, säger Madeleine Svanberg innan hon avslutar:
– Det känns fantastiskt att ha fått ägarnas förtroende att leda Hotel Rusthållargården in i framtiden. Jag ser väldigt mycket fram emot att få välkomna våra gäster till en unik spaupplevelse.

Ämnen

Hotel Rusthållargården är en hotell- och konferensanläggning, vackert belägen i den lilla fiskebyn Arild och med en fantastisk utsikt över Skälderviken.

Anläggningen har en lång historia som sträcker sig tillbaka till år 1675 samt en lång famtiljetradition där Eva Malmgren tillsammans med dottern Bianca är idag femte generationen som äger och driver anläggningen.

Vår vision är att du som gäst ska få en förstklassig och minnesvärd upplevelse hos oss.

Madeleine Svanberg

Presskontakt Platschef +46 (0)70 775 03 98

Relaterat innehåll

Personlighet och omtanke eftersträvas i allt vi gör och familjetraditionen sträcker sig mer än ett sekel tillbaka