Hotell Kristina fyller 30 år

Sedan 1990 drivs Hotell Kristina i tre vackra, q-märkta funkisbyggnader, med härlig utsikt över Mälaren, bara ett stenkast från Stora Gatan i Sigtuna stad. Husen ritades av arkitekten John Åkerlund och i över 50 år rymde de den anrika internatskolan Sigtunaskolan. Idag ett fyrstjärnigt, familjeägt hotell där man välkomnar både privat- och konferensgäster till en skön vistelse alldeles lagom långt från storstadens brus.

Varför ska man besöka Hotell Kristina och Sigtuna?

– Hit kommer våra gäster för att njuta av en inspirerande och avkopplande miljö, träning och avkoppling, peppande teambuilding och högklassig ekologisk mat och dryck i en varm atmosfär.

Vår restaurang har som en av få i Sverige, dubbla KRAV-märken. Över 65 procent av den mat och dryck som serveras ekologisk. I vinter erbjuder vi både lyxiga middagar, fina weekendpaket, Take Away Vinter, Jul och Nyår och nu till 3:e adventhelgen säsongens sista serverade julbord, säger Tobias Strömberg, kökschef och vice vd på Hotell Kristina.

Läget mitt emellan Stockholm och Uppsala är perfekt. Något som blev tydligt sommaren 2020 då hela destinationen fick ett uppsving och mängder av hemestrande svenskar tillbringade delar av sin semester här. Närheten till naturen och Mälaren lockar allt från badgästen till vinterns långfärdsskridskoåkare. Sveriges äldsta stad Sigtuna har en otroligt mysig stadskärna med fina butiker, trevliga kaféer och intressanta historiska sevärdheter att bjuda på.

Sigtuna är en av landets hotelltätaste orter och vi frågar vd Ewa Wikland, hur pandemin påverkar vardagen.

– Det här har helt klart varit och är fortfarande en utmaning. Den får oss att tänka om och tänka nytt. Marknaden har ändrat inriktning och där måste vi hänga med i svängarna! Efterfrågan är nu stor på hotell som kan säkra distansering och en trygg vistelse. Privatgästen letar efter personliga hotell utan trängsel. Företag letar platser för konferens i exklusivitet och fester i avskildhet. Vi är glada över våra tre byggnader och tre matsalar, som ger unika möjligheter till just detta.

– Att säkerhetstänket är stort, att vi jobbar hållbart och alltid med hög kvalitet samt ett personligt bemötande på plats är superviktigt.

Slutligen hur firar ni 30 år som hotell?

För oss, som för alla andra, har 2020 gått till historien, som ett år där vi planerat in mängder av kul och spännande event som James Bond-premiär, Nyårsfest, kul After Work och härliga festmiddagar för att just fira våra 30 år som hotell. Sen fick vi tänka om och anpassa mycket. Och därefter ställa in. Nu blickar vi framåt istället och ser bara möjligheter och chanser att fira när läget förbättras.

• Dalarna

Familjeägda Hotell Kristina ligger i pittoreska Sigtuna stad med fantastisk utsikt över Mälaren, bara 15 minuter från Arlanda, alldeles lagom långt från Stockholm. Färgstarkt, Hållbart och Äkta är våra ledord.

Utsikten över Mälaren är magnifik och anläggningen är härligt inredd med mycket färg, form och design, som inspirerar och överraskar. De unika funkisbyggnaderna från 30-talet, bär på många minnen från tiden som den anrika internatskolan Sigtunaskolan. Idag är hotellet renoverat till en modern plats för personliga möten, kickoffs som ger avtryck, kul weekends med vännerna, högkvalitativa ekologiska matupplevelser och effektiva, hållbara möten och konferenser.

Hotell Kristina har 62 sköna hotellrum för 87 gäster och 13 trevliga möteslokaler med plats för 2-130 personer. Miljö och hållbarhet genomsyrar hela verksamheten, som är SVANEN-certifierad och har dubbla KRAV-märken. Det innebär att över 60 % av det du äter och dricker här är KRAV-märkt eller ekologiskt. Ledorden som driver och motiverar företaget är Färgstarkt, Hållbart & Äkta.