James Bond premiär på biografen Gröna Ladan och Hotell Kristina

James Bond-premiär i Sigtuna

Vill du bli bland de första i världen att se nya James Bondfilmen den 3 april när den har Sverigepremiär?

I Sigtuna samarbetar Hotell Kristina med den anrika biografen Gröna Ladan och erbjuder en helkväll med allas favoritagent 007 i fokus. Den startar med glamorös filmpremiär med bubbel och spänning på hög nivå. Bion är uppbokad exklusivt för detta arrangemang. Sen följer en temakväll uppe på hotellet inspirerad av filmen. I restaurangen serveras en lyxig 5-rätters middag med sköna drycker och James Bond-feeling.

Robin Eliasson, som är Restaurangchef på Hotell Kristina, har redan börjat den noggranna planeringen av kvällen, som blir något utöver det vanliga både för gäster och personal. ”Det kommer att bjudas på högklassig mat och dryck, men mer vill vi faktiskt inte berätta. Överraskning är en del av själva upplevelsen. Vi är alla supertaggade och rullar ut röda mattan för våra gäster denna kväll både bokstavligt och bildligt talat.”, säger Robin.

Vi frågar Urban Niklasson, som sedan 5 år tillbaka driver biografen Gröna Ladan, om bions historia och om Bond-eventet:

”Biografen Gröna Ladan är drygt 90 år gammal. Den byggdes på 1920-talet och öppnades upp 1926 av en herre som kallades Bleka Ville. Han var bagare i Sigtuna och gick i stort sett alltid runt med mjöl i ansiktet, därav smeknamnet. Han såg ungdomarnas behov av underhållning och byggde Sigtunas biograf.

Den har ju såklart renoverats sedan dess och vi har precis bytt ut möblemanget och har nya sköna biofåtöljer. Det känns extra kul inför ett evenemang som detta.”

Biografen är en populär samlingspunkt i Sigtuna och här visas utöver aktuella filmer även Live-Operor från världens stora scener.

No Time To Die är den 25:e filmen som släpps om James Bond och det är Daniel Craigs femte film i rollen. Filmen är den här gången regisserad av Cary Joji Fukunaga och har världspremiär 2:a och Sverigepremiär den 3:e april. När filmen börjar har Bond lämnat livet som agent bakom sig och njuter av lugna dagar på Jamaica, men som alla förstår blir det snabbt allt annat än avkoppling. Filmen spelades in i både London, på Jamaica, i Italien och i Nittedal i Norge och själva inspelningen avslutades i höstas.

Familjeägda Hotell Kristina ligger i pittoreska Sigtuna stad med fantastisk utsikt över Mälaren, bara 15 minuter från Arlanda, alldeles lagom långt från Stockholm. Färgstarkt, Hållbart och Äkta är våra ledord.

Utsikten över Mälaren är magnifik och anläggningen är härligt inredd med mycket färg, form och design, som inspirerar och överraskar. De unika funkisbyggnaderna från 30-talet, bär på många minnen från tiden som den anrika internatskolan Sigtunaskolan. Idag är hotellet renoverat till en modern plats för personliga möten, kickoffs som ger avtryck, kul weekends med vännerna, högkvalitativa ekologiska matupplevelser och effektiva, hållbara möten och konferenser.

Hotell Kristina har 62 sköna hotellrum för 87 gäster och 13 trevliga möteslokaler med plats för 2-130 personer. Miljö och hållbarhet genomsyrar hela verksamheten, som är SVANEN-certifierad och har dubbla KRAV-märken. Det innebär att över 60 % av det du äter och dricker här är KRAV-märkt eller ekologiskt. Ledorden som driver och motiverar företaget är Färgstarkt, Hållbart & Äkta.