Hotellrum i USA allt dyrare för svenskar

• Hotellpriserna världen över steg med 1 procent under första halvåret i år jämfört med samma period 2014.
  • Under perioden steg de amerikanska hotellpriserna med 20 procent.
  • Asien fortsätter att erbjuda prisvärda alternativ för resenärer som vill fynda.

Svenskar resenärer fick betala mer för sina hotellrum i USA under årets sex första månader jämfört med samma period i fjol. Priserna steg tvåsiffrigt på många välkända resmål, samtidigt som hotellpriserna globalt sett steg med endast 1 procent under samma period enligt senaste Hotel Price Index™ från Hotels.com™.

För tolfte året i rad presenterar Hotels.com™ sin rapport med världens hotellpriser, baserad på bokningar på hotellbokningssajten. Hotel Price Index™ (HPI™), som släpps idag, har kartlagt prisförändringar under första halvåret i år, jämfört med samma period förra året. Globalt sett steg priserna med 1 procent, men på många resmål med mer än så. Av de resmål som analyserats i rapporten återfanns sex av de tio städerna där svenskarna betalade mest* för sina hotellrum i USA. Sett till hela landet gick priserna upp med 20 procent under första halvåret i år, jämfört med samma period i fjol.

Key West toppar listan
Key West blev under årets sex första månader det resmål där svenska resenärer betalade mest för sina hotellrum, i genomsnitt 2 485 kronor, vilket är en ökning på 20 procent jämfört med samma period förra året, en position som Monte Carlo tidigare innehade. Hotellpriserna i bland annat Seattle och Boston steg också under årets sex första månader. I Seattle fick resenärer betala i genomsnitt 1 817 kronor per natt, en ökning med 32 procent. Hotellpriserna i Boston steg med 30 procent till 2 099 kronor i genomsnitt per natt under första halvåret i år, jämfört med samma period 2014.

Asien fortsatt prisvärt
Även om priserna steg på flera håll i Asien är det hit resenärer bör åka för att hitta prisvärda alternativ. På listan över de tio mest prisvärda resmålen för svenskar i rapporten, återfinns hela nio av dem i Asien. Mest prisvärt är Chiang Mai i Thailand. Där behövde svenska resenärer bara betala 350 kronor i genomsnitt per natt under årets sex första månader. Även Kambodja och Vietnam erbjöd prisvänliga alternativ, och då främst huvudstäderna. För ett hotellrum i Phnom Penh betalade svenska resenärer 357 kronor i genomsnitt per natt och i Hanoi 403 kronor i genomsnitt för sina hotellövernattningar.

Resmål där svenskarna betalade mest för sina hotellrum under första halvåret 2015, jämfört med året innan:

Resmål H1 2015 H1 2014 Förändring i %
Key West 2 485 2 078 20%
Monte Carlo 2 219 2 374 -7%
Boston 2 099 1 609 30%
New York 2 081 1 765 18%
Dubai 2 029 1 902 7%
Cannes 1 891 1 569 20%
San Francisco 1 859 1 476 26%
Seattle 1 817 1 376 32%
Genève 1 722 1 577 9%
Washington DC 1 714 1 317 30%

Resmål där svenskarna betalade minst för sina hotellrum under första halvåret 2015, jämfört med året innan:

Resmål H1 2015 H1 2014 Förändring i %
Chiang Mai 350 262 34%
Phnom Penh 357 323 11%
Hanoi 403 308 31%
Siem Reap 403 366 10%
Pattaya 459 426 8%
Ho Chi Minh-staden 522 506 3%
Koh Samui 632 554 14%
Kuala Lumpur 645 685 -6%
Bangkok 648 569 14%
Kiev 650 812 -20%

Besök gärna www.hotel-price-index.com för mer information och för att få tillgång till rapporten i andra valutor.

Om Hotel Price Index
Hotel Price Index är en regelbundet återkommande rapport som kartlägger hotellpriser på populära resmål runtom i världen. HPI kartlägger de faktiska priser som resenärerna betalat på sina hotell. Rapporten har publicerats de senaste elva åren och har på så sätt blivit tongivande på marknaden. Denna upplaga omfattar första halvåret 2015 jämfört med samma period 2014.

*Genomsnittligt pris betalat inklusive skatter och avgifter.

• asien
  • new york
  • key west
  • usa
  • hotellpriser
  • boka hotell
  • hotell
  • turism

Hotels.com L.P. driver Hotels.com, en ledande bokningssajt på nätet med allt från internationella kedjor och all inclusive till lokala favoriter och bed & breakfast, och dessutom all den information som behövs för att boka det perfekta boendet. Särskilda appar för mobiltelefoner och surfplattor kan också laddas ner som gör det möjligt för kunderna att boka på språng, med tillgång till 20.000 sista minuten-erbjudanden.