​Svenska Pennybridge utsedda till ett av världens mest innovativa företag

Företaget Pennybridge som lanserat en digital insamlingstjänst med syfte att underlätta för både privatpersoner och företag att stötta välgörenhet, har nu tilldelats utmärkelsen "Red Herring Top100 Global Award" vilket betyder att de är ett av årets 100 mest innovativa företag i världen. Ett prestigefyllt erkännande.

Utmärkelsen delas årligen ut av det amerikanska magasinet Red Herring till de bolag som visat sig mest innovativa inom teknik och affärsmodeller. Underlaget baseras på över 1000 företag från mer än 40 nationer. De nominerade företagen bedöms efter en rad kvalitativa och kvantitativa mått, bland annat teknisk innovation, finansiella resultat, tillväxtkriterier, ledningens normer, utförande, potentiell globalisering mm.

"Att välja ut de företag som har starkast potential var ingen liten uppgift", säger Alex Vieux, utgivare och VD för Red Herring. "Efter noggrant övervägande och diskussion, kunde vi slutligen utse Top100 bland hundratals kandidater från hela världen. Vi anser att Pennybridge förkroppsligar visionen, drivet och innovationsförmågan som definierar en framgångsrik entreprenöriell verksamhet. Pennybridge bör vara stolta över sin prestation.”

"Vi är otroligt glada för den här utmärkelsen. Den ger en tydlig signal om att det vi gör har en efterfrågan, och ger oss dessutom både publicitet och vidgar vårt nätverk både i Nordamerika men även globalt, säger Daniel Bergqvist, vd och grundare av Pennybridge. "Och det känns ju kul att de som trott på oss från början som t.ex. ALMI och Science Park Halmstad får en bekräftelse på att det vi gör är värdefullt och rätt”

För mer information, välkommen att kontakta:

Daniel Bergqvist Vd Pennybridge
daniel@pennybridge.org
+46 73-626 81 14

Christian Hertz Web & social media manager Pennybridge
christian@pennybridge.org
+46 768-99 11 79

Klicka här för pressbilder

Pennybridge med kontor i Halmstad, Norrköping och Örebro, bygger på att det ska vara både enkelt och flexibelt att ge, men framförallt att du som givare själv ska kunna bestämma när och till vem. Därför skapa du din personliga lista med ändamål i Pennybridge. Sedan väljer du en månadssumma och hur den ska fördelas över de olika mottagarna. Ex. om du avsätter 100kr varje månad så kan du välja att fördela den summan till 20 olika ändamål som då får 5kr var, eller 90kr till en organisation för cancerforskning och 10kr till en lokal förening. Självklart kan du när som helst öka, minska ditt givande, eller lägga till och ta bort ändamål, det viktiga är att du som givare själv bestämmer summa, hur det ska fördelas och till vem.

För mer information besök pennybridge.org.

USA viktig marknad
Den amerikanska marknaden är nästa steg för Pennybridge, som redan har skrivit kontrakt med några amerikanska organisationer. I USA är välgörenhet större än i Sverige och en amerikan skänker åtta gånger så mycket som en svensk till välgörenhet. Så efterfrågan på den tjänst Pennybridge bidrar med är stor och ger därmed möjlighet för svenska Pennybridge att bli en självklar aktör på den amerikanska marknaden. Ett steg mot detta mål är internationaliseringsprogrammet Born Global som Pennybridge valts ut att delta i denna höst.

Red Herring är ett globalt medieföretag som förenar världens bästa högteknologiska innovatörer, riskkapitalinvesterare och beslutsfattare inom näringslivet i olika forum. Red Herring ger en direkt tillgång till den globala innovationsekonomin, identifierar nya och innovativa teknikföretag och entreprenörer. Red Herring 100 har delat ut utmärkelser för Nordamerika, Europa, Asien och Global till mer än 5000 företag i ett tidigt skede, inklusive Baidu, Facebook, Google, Salesforce.com, eBay, youtube och Skype.