​Hövding fortfarande överlägset bäst i Folksams cykelhjälmstest

​Hövding fortfarande överlägset bäst i Folksams cykelhjälmstest

Årets stora cykelhjälmstest är släppt av Folksam och fortfarande är Hövdings airbag för cyklister det huvudskydd som har lyckats bäst i de tester som de genomför. Hövding har överlägset bästa resultat när det gäller stötupptagning och vid sneda islag. Vid sneda islag utsätts huvudet för rotationsvåld, vilket hjärnan är mycket känslig för.

I Sverige drabbas i snitt 18 vuxna varje vecka av huvudskador i samband med cykling, enligt Folksams statistik. Bra huvudskydd kan förhindra skadorna, men många hjälmar har fortfarande bristfälligt skydd. I år testade Folksam totalt 19 hjälmar varav tolv för vuxna. Hövding 2.0 testades 2015 och ingick därför inte i årets test, men lyfts även i år fram av Folksam som ”Bra val” och med film och i text där Hövdings fördelar lyfts fram:

”Vi på Folksam har testat Hövding i vårt cykelhjälmstest 2015 och hittills är det ingen vanlig cykelhjälm som lyckats lika bra. Hövding 2.0 fick överlägset bäst testresultat både när det gäller stötupptagning och vid sneda islag.”

I filmen som lades ut i samband med cykelhjälmstestet uttrycker Folksams trafiksäkerhetsforskare Helena Stigson att: Hövding har mycket bättre stötupptagning än en traditionell hjälm.”

- Det är positivt att Folksam ser vikten att skydda även vid rotationsvåld och att Hövding 2.0 lyfts fram som det huvudskydd som fortfarande har bäst resultat. Vår forskning inom airbagteknologi och huvudskydd är den enda i sitt slag och vi fortsätter att utveckla denna teknologi för att kunna erbjuda världens säkraste huvudskydd, säger Heino Wendelrup, CTO på Hövding.