Information om tillfälligt försäljningsstopp av Hövding 3 i vår webshop

Information om tillfälligt försäljningsstopp av Hövding 3 i vår webshop

Konsumentverket har idag (1 november) beslutat om ett tillfälligt försäljningsstopp av Hövding 3 i vår svenska webshop. Hövding delar inte Konsumentverkets bedömning och kommer att överklaga beslutet. Bakgrunden till beslutet är att myndigheten ifrågasätter den testmetod som Hövding 3 har prövats mot. Försäljningsstoppet gäller endast försäljning via hovding.se i väntan på ett slutligt beslut och återförsäljare berörs inte av beslutet. Konsumentverket har alltså ännu inte tagit ställning till produktens säkerhet – den frågan ska fortfarande bedömas och Hövding har beviljats anstånd för att ta fram kompletterande material så att Konsumentverket ska kunna fatta ett slutgiltigt beslut i ärendet. Nuvarande Hövding-användare berörs inte av beslutet och kan fortsätta att använda sin Hövding som vanligt.

Våra kunders trygghet och säkerhet är kärnan i hela verksamheten och den yttersta anledningen till att Hövding existerar. Hövding 3 har genomgått omfattande tester och bevisat sig vara överlägset bäst i de vanligaste cykelolyckorna. Testmetoden som Hövding 3 har certifierats enligt har tagits fram och godkänts av oberoende parter för att leva upp till högt ställda säkerhetskrav inom Sverige och EU. Idag har Hövdingar sålts i över 500 000 exemplar och skyddat tiotusentals cyklister i över ett decennium. Hövding 3 har godkänts i enlighet med gällande EU-rätt och av det statligt ackrediterade organet RISE, tidigare Statens Provningsanstalt, för att säkerställa att produkten uppfyller alla krav för personlig skyddsutrustning.

Hövding kommer att följa Konsumentverkets beslut och tillfälligt upphöra med försäljningen av Hövding 3 i Sverige på Hövdings hemsida. Hövdings förhoppning är att kunna återuppta försäljningen när Konsumentverket och domstol har fått möjlighet att göra en fullständig prövning. Inget beslut om återkallelse av Hövding 3 har fattats.