Hövdings airbag för cyklister

​Ingen Hövding vid cykellopp

Sommaren är här med bland annat Vätternrundan och många andra cykellopp. Många undrar vad som gäller för skydd av huvudet under loppen. Trots Hövdings exceptionella skyddsförmåga vid stadscykling, är Hövding inte tillåten på exempelvis Vätternrundan eller andra långa cykellopp och det finns flera anledningar till det.

- Hövdings airbag för cyklister är framtagen för vardagscykling i stadsmiljö och inte för cykelsport och cykellopp. Vi har i utvecklingen fokuserat på att göra en bekväm krage med en unik skyddande airbag, som samtidigt ger en frihetskänsla för alla de som använder cykeln som dagligt transportmedel, säger Hövdings VD Fredrik Carling.

Inom cykelsporten befinner cyklisterna sig ofta nära varandra i höga hastigheter, och i tät kontakt mellan cyklisterna. När man ligger så tätt kan det hända klungvurpor där flera cyklister krokar i varandra. Det kan också inträffa att cyklister kör in i olika typer av hinder, vilket ger upphov till onaturliga rörelser. Den algoritm som är programmerad i Hövding och som är det som gör att airbagen blåser upp, är inte programmerad för cykellopp och den typ av rörelser som cyklister inom cykelsport har.

- Vid cykellopp är det väldigt vanligt att man reser sig upp efter ett fall och fortsätter cykla med bara lite skrapsår som följd. Med Hövdings uppblåsta airbag går det inte att hoppa upp på cykeln igen och fortsätta loppet med den som skydd, säger Gunilla Brynell-Johansson, VD för Vätternrundan.

För Vätternrundan är även Hövdings batteritid en begränsning. Hövdings batteritid är idag 9 timmar för Hövding 2.0 och 18 timmar för Hövding 1.0 och räcker därför inte till för flertalet cyklister som tar längre tid på sig under ett så långt lopp som Vätternrundan.

För stadscykling har tester visat att Hövding har överlägsen skyddsförmåga jämfört med traditionella cykelhjälmar. 2016 genomförde Stanford University tester som visade att Hövdings unika design minskar risken för hjärnskakning upp till åtta gånger, samtidigt som risken för skallfraktur försvinner nästan helt.

- Hövding är ett fantastiskt alternativ för de flesta cykelsammanhang men inte just för förutsättningarna i cykellopp som Vätternrundan, säger Gunilla Brynell-Johansson.