CNBC Asia - The helmet gets an upgrade

​Internationellt fokus på Hövdings airbag för cyklister

Den svenska innovationen Hövding fortsätter imponera i världen och få internationell uppmärksamhet. Senast under torsdagen gjordes CNBC Asia en direktsänd intervju med Hövdings VD Fredrik Carling. Intervjun sändes i programmet Rundown med det kända nyhetsankaret Akiko Funita.

- Vår airbag för cyklister imponerar internationellt både med innovationskraft och skyddsprestanda. Nu cyklar tiotusentals cyklister runt med Hövding och airbagen har räddat hundratals vid olyckor. Det är så här ser den nya tidens cykelhjälm ut. Airbag är framtiden för bättre skyddade cyklister, säger Fredrik Carling, VD på Hövding.

Detta internationella fokus på det lilla svenska företaget är stort och media från hela världen hör varje vecka av sig till Malmöföretaget för intervjuer. Saker som har bidraget till det internationella intresset är bland annat Stanford Universitys test av Hövding 2016 där airbagens säkerhetsprestanda visade sig överlägsen traditionella cykelhjälmar, samt en viral succé med en film som spreds med lavinartad fart med över 150 miljoner visningar.

Se CNBCs intervju här:

Se filmen om Hövding som gjort viral succé här: