Början på året startade väl försäljningsmässigt för Hövding, men avstannade abrupt i mars när covid-19 bidrog till att stänga ner flera av Hövdings huvudmarknader, enligt Hövdings VD Fredrik Carling.

Bra start på året för Hövding - avbröts av covid-19

Början på året startade väl försäljningsmässigt för Hövding, men avstannade abrupt i mars när covid-19 bidrog till att stänga ner flera av Hövdings huvudmarknader. Under kvartalet ökade antalet sålda Hövdingar med 2 procent och omsättningen med 7 procent jämfört med förra året, visar delårsrapporten för första kvartalet.

Hövdings första kvartal kan delas in i två delar, före och efter covid-19. Försäljningen under januari och februari visade en tillväxt på 43 procent jämfört med samma period 2019. I Sverige ökade försäljningen under perioden med så mycket som 61 procent och därefter kom Tyskland med 38 procent. Totalt under kvartalet ökade antalet sålda Hövdingar med 2 procent och omsättningen med 7 procent.

- Vi kunde se hur försäljningen bromsade in i mars när länder som Tyskland, Danmark och Storbritannien stängdes ner. Även i Sverige avtog försäljningen i mars, däremot var det viktigt för oss att se den stora ökningen med hela 61 procent under januari och februari. Det visar att det fortfarande finns en väldigt stark tillväxtpotential i Sverige och i de mellanstora städerna runt om i landet, säger Hövdings VD Fredrik Carling.

2020 kommer för Hövding, precis som för många andra företag, att vara ett år med viss nivå av osäkerhet. Pandemins påverkan på försäljningen gör att Hövdings målsättning om 250 miljoner i omsättning 2020 inte kommer att kunna nås.

- Vi följer marknaden noga vecka för vecka och kan se att aktiviteten hos cyklister senaste veckorna är starkt på väg upp på våra nyckelmarknader. Det är även möjligt att den cykeltrend som redan var på gång innan pandemin nu accelereras ytterligare, och att cykeln i allt högre grad kommer vara det naturliga valet av transportmedel framöver, säger Fredrik Carling.

Se och hör Hövdings VD Fredrik Carling berätta mer om första kvartalet i filmen https://www.mynewsdesk.com/se/hovding/videos/bra-start-paa-aaret-foer-hoevding-avbroets-av-covid-19-49553

Läs hela rapporten i bifogad pdf.

För ytterligare information kontakta gärna VD Fredrik Carling 040 23 68 68

Hövding Sverige AB (publ) är sedan 2015 noterat på Nasdaq First North Growth Market. Västra Hamnen Corporate Finance AB är Hövdings Certified Adviser

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister finns på 16 marknader i Europa samt i Japan. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.com