Cykelfrämjandets Hans Stoops samt ordförande Lars Strömgren var i Almedalen och tog emot priset för Årets cykelhjälte 2017 av Hövdings Anna Katarina Skogh.

”Frihet på cykel” blev Årets cykelhjälte 2017

Hövding har nu delat ut utmärkelsen ”Årets cykelhjälte” vid en ceremoni i Almedalen. ”Årets cykelhjälte” 2017 är en hel organisation med flera hjältar. Det är projektet och eldsjälarna bakom Frihet på cykel som får utmärkelsen för sitt engagemang att lära människor att cykla.

Årets cykelhjälte instiftades av Hövding 2016. Syftet med priset är att lyfta de positiva krafter och effekter som cykling kan bidra med. 2016 var det Johan Rockström, professor i miljövetenskap och cykelförespråkare som utsågs till Årets cykelhjälte.

- Årets utnämning är för social hållbarhet och den stora insats som Cykelfrämjandet gör i sitt projekt Frihet på cykel. Vi delar ut detta pris för att skapa uppmärksamhet kring alla de positiva effekter som cykling har för miljö, hälsa, social hållbarhet och samhällsekonomi. Priset går till personer som förtjänar extra uppmärksamhet eftersom de i vardagen gör det medvetna valet att cykla och inspirerar andra att välja cykling, säger Hövdings marknadschef Anna Katarina Skogh.

Motiveringen till priset låter så här ”För förmågan att se vad cykling kan göra för att skapa möjligheter att utveckla samhällen och individer samt genomföra ett initiativ i linje med detta, tilldelas Cykelfrämjandets initiativ ”Frihet på cykel” priset Årets cykelhjälte.”

- Det är fantastiskt roligt att vi uppmärksammas för det här projektet. Vi har sedan några år haft kurser för att lära vuxna att cykla, men förra året startade vi Frihet på cykel. Här kan vi se hur människor upplever glädjen och friheten med cykling. Vi kan bokstavligen se hur de som lär sig cykla sträcker på sig av lycka. Att cykla ger friheten att själv kunna ge sig ut och upptäcka naturen och sitt närområde, och även möjligheten till att arbeta där det krävs cykelkunskaper som inom exempelvis hemtjänst, post och budfirmor, säger Cykelfrämjandets Elisabeth Kempe, som är initiativtagare till projektet.

Frihet på cykel startades 2016 med stöd av Svenskt Friluftsliv och under året som gått har fler och fler volontärer utbildats till cykelinstruktörer och blivit engagerade i projektet. Verksamhet har kommit igång på 13 platser runt om i Stockholmsområdet, i Malmö och många insatser har gjorts runt om i hela Sverige. Förutom att lära sig att cykla får deltagarna utbildning i trafikregler, kartläsning och vad man ska tänka på vid köp av cykel. De har även fått möjlighet att upptäcka närområdet på cykel. Många av deltagarna har vuxit upp i länder utan tillgång till cykel eller möjlighet att lära sig cykla.

Projektet ”Frihet på cykel” förärades 10 000 kronor att använda på valfritt sätt, samt var sin Hövding till projektgruppen och initiativtagarna. Priset emottogs av Cykelfrämjandets ordförande Lars Strömgren samt Hans Stoops, en projektmedarbetare som var på plats i Almedalen.

Se filmen och läs mer om projektet: http://cykelframjandet.se/om-cykelkurser/frihet-pa-cykel/

För ytterligare information kontakta:

Anna Katarina Skogh, marknadschef på Hövding, 0760 46 44 32

Elisabeth Kempe, projektledare för Cykelfrämjandets Frihet på cykel, 0706 31 29 90

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister har de senaste åren börjat lanseras internationellt och finns idag på 15 marknader i Europa samt i Japan. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.se