Hövding mer än dubblar försäljningen under första kvartalet 2019

Hövding mer än dubblar försäljningen under första kvartalet

2019 har inletts starkt när det gäller försäljning av Hövdings airbag för cyklister. Antal sålda Hövdingar ökade under första kvartalet med 135 procent jämfört med samma period förra året och på vissa marknader ökar det ännu mer. Det visar delårsrapporten för första kvartalet som offentliggjordes idag.

- Vi har ett kvartal som har varit väldigt bra och där vi mer än fördubblat vår tillväxt. Det är också positivt att de marknader där vi fokuserar ger resultat med stark försäljningsökning. I Tyskland nästan tredubblade vi försäljningen under perioden och i Danmark och Sverige växer vi även utanför storstadsområdena, säger Hövdings vd Fredrik Carling.

Fokusmarknader för Hövding 2019 är Danmark, Tyskland, Sverige och London. Omsättningsökningen i Tyskland låg under första kvartalet på 281 procent, Danmark 162 procent och Sverige 45 procent.

Hövding har nu rundat 100 MSEK i årsomsättning och det finns 170 000 som cyklar med Hövding. Drygt 4 000 olyckor finns registrerade där Hövding har skyddat cyklister och tusentals användare vittnar i inlägg på sociala media om Hövdings överlägsenhet.

- Våra kunders feedback är otroligt viktig och en stark drivkraft. Den har varit till hjälp i vår utveckling av nästa generations Hövding. 2019 är ett spännande år då vi arbetar med utveckling och planering för lansering av nästa generations Hövding, samtidigt som vi ökar försäljningen här och nu på våra marknader. Vi kan se på första kvartalets resultat att vi har hittat rätt balans för att göra båda sakerna på samma gång, säger Fredrik Carling.

En stark bekräftelse av Hövding har fått mycket uppmärksamhet i Tyskland och Schweiz under perioden, är att den stora tyska föreningen för ortopedi och traumaoperationer (DGOU) rekommenderar cyklister att använda Hövding. De lyfter fram att airbagen ger överlägset skydd och även skyddar nacke samt stora delar av ansiktet på cyklisten.

Läs hela rapporten i bifogad pdf

Se även filmen där Fredrik Carling berättar om första kvartalet.

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister finns på 16 marknader i Europa samt i Japan. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.com