Hövding 3

Hövding Sverige AB ansöker om konkurs

Styrelsen i Hövding Sverige AB har beslutat att ansöka om att försätta bolaget i konkurs. Konkursansökan har idag den 21 december 2023 lämnats in till Malmö tingsrätt.

Orsaken till konkursansökan är att Konsumentverket den 1 november 2023 ålade bolaget med ett tillfälligt försäljningsstopp och därefter den 15 december 2023 meddelade ett permanent försäljningsstopp och återkallelse för produkten Hövding 3.

Hövding delar inte Konsumentverkets slutsats och har överklagat beslutet. Idag kom besked att Förvaltningsrätten bifaller Hövdings begäran om inhibition, vilket river upp Konsumentverkets beslut om omedelbart säljstopp och återkallelse och gör att Hövding 3 fortsatt kan säljas. Den uppkomna skadan av Konsumentverkets agerande är dock så omfattande att styrelsen inte ser att det finns en grund för att driva bolaget vidare.

Hövding vill passa på att tacka alla kunder, återförsäljare, leverantörer och inte minst medarbetare för alla fantastiska insatser under de 12 år vi räddat liv på cyklister.

För mer information i frågan, kontakta styrelseordförande Joel Eklund via press@hovding.com

Kategorier

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som blåser upp i händelse av en olycka. Hövdings airbag blåser upp på 0.1 sekunder och omsluter och skyddar huvudet och stabiliserar nacken på cyklisten. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö. www.hovding.com