I dag finns mer än 400 000 cyklister som cyklar med Hövding och Hövding har redan räddat tusentals cyklister vid olyckor.

Hövding välkomnar tuffare cykelhjälmstester

Folksam har i sitt senaste test av cykelhjälmar genomfört krocktest som ska illustrera och undersöka de vanligaste olyckorna mellan bil och cykel. Resultatet visar att dagens hjälmar inte är testade och anpassade till de hastigheter som svåra cykelolyckor med bil sker i. Hövding valde att inte vara med i det test som gjordes vid hastigheter som överskrider de som gäller för certifiering idag.

- Vi valde att vara med i Folksams test 2020 där vi presterade bäst i alla test. Därefter har vi fortsatt att genomföra höghastighetstester och utveckla algoritmen ytterligare för att göra Hövding även säker för högre hastigheter än vad kraven är idag, säger Hövdings VD Sofia Svensson.

Inga cykelhjälmar som finns på marknaden är framtagna för 40 km/h och den typ av olycksscenario som har använts i Folksams nya test. Åtta av tio allvarligt skadade cyklister (NTF) skadas vid singelolyckor. När det gäller denna typ av olyckor är Hövding fortsatt det bästa huvudskyddet med högst skyddsprestanda.

Folksam menar att branschen behöver se över testerna för hur certifieringen av cykelhjälmar sker, att man behöver utföra testerna även i högre hastigheter som stämmer bättre överens med hur olyckorna med motorfordon faktiskt ser ut.

- Vi välkomnar Folksams initiativ till att driva utvecklingen av tuffa cykelhjälmstester och krav på säkerheten för cyklister. Skyddet för cyklister måste bli bättre än vad det är idag och vi ställer oss bakom hårdare krav på cykelhjälmar. Vi vill gärna samarbeta med Folksam framåt och vara en del av denna utveckling, säger Sofia Svensson.

Hövding har i alla tidigare genomförda tester av Folksam visat på en skyddsprestanda som är överlägsen alla andra huvudskydd som finns på marknaden. Detta är inget som har ändrat sig och airbagen är fortfarande överlägsen för att skydda mot hjärnskakning och skador på hjärnan.

Flera oberoende testinstitut, i Sverige och internationellt, har testat Hövding med bästa resultat. Några av dessa är Certimoov, Stanford, ADAC och Länsförsäkringar. En stor fördel med Hövding är att den även skyddar nackpartiet och bakre delen av huvudet. I dag finns mer än 400 000 cyklister som cyklar med Hövding och Hövding har redan räddat tusentals cyklister vid olyckor.

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister finns på 16 marknader i Europa. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.com