​Tradition och stil möter hightech i Hövdings nya skal. Här Paisley som är designat för att likna en draperad sjal av Libertytyg.

​Tradition och stil möter hightech i Hövdings nya skal

Under hösten släpptes tredje generation av Hövdings airbag för cyklister. Till Hövding 3 har nya skal tagits fram där klassiskt mönster från anrika tyghus möter Hövdings avancerade teknologi.

- De som använder Hövding gör det främst för att de vill skydda sig med det säkraste huvudskyddet för cyklister, men många vill samtidigt ge uttryck för sin personliga stil. I vinterns kollektion är vi stolta över att bland annat visa upp tyger från tyghusen Harris Tweed och Liberty. Nu kan klassiska mönster och tradition möta hightech på bästa sätt, säger Hövdings VD Fredrik Carling.

Libertyskalet heter Paisley och är designat för att likna en draperad sjal av Libertytyg och Harris Tweed är av handvävd ull från Skottland och är väldigt väderbeständigt. Skalet Harris Tweed är även dekorerat med veganska läderdetaljer. På båda skalen är insidan täckt av mjuk fleece för att göra det extra mjukt mot huden, medan utsidan är utrustad med reflekterande linjer för att synas bra i vintermörkret.

För de som vill ha ännu mer synlighet finns även skalet HI-Vis där det gula tyget lyser upp dagtid, medan texten reflekterar och syns när det är mörkt. Alla skalen är anpassade för Hövding 3 och behöver inte tas av vid laddning.

Hövding 3 släpptes i september efter fyra års forskning och vidareutveckling för att göra världens säkraste huvudskydd för cyklister ännu bättre. Nya Hövding 3 har reglerbar storlek som ger perfekt passform runt nacken och en unik nyutvecklad airbag. Den går dessutom att ansluta till smartphone via Bluetooth, vilket skapar spännande funktioner och nya möjligheter både för cyklisten och för utveckling av säkrare cykelstäder.

Hövding bygger på avancerad teknik och när den är aktiverad registrerar den cyklistens rörelser 200 gånger per sekund och vid en olycka blåses airbagen upp på 0,1 sekund och omsluter huvud samt fixerar nacken på cyklisten.

Läs mer om Hövding och de nya skalen på www.hovding.com

Rekommenderade butikspris för skalen är för; Hi Vis 199 SEK, Paisley och Harris Tweed 499 SEK

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister finns på 16 marknader i Europa samt i Japan. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.com