HSB Bostad och Ikano Bostad köper fastighet på Lidingö av Svenska Missionskyrkan

HSB Bostad och Ikano Bostad köper Svenska Missionskyrkans fastighet Missionsskolan 1 i Stockby på Lidingö genom ett gemensamt bolag. Bolaget planerar att utveckla bostadsprojekt för småhus och lägenheter samt förvalta befintliga byggnader.

Missionskolan 1 ligger på centrala Lidingö och fastigheten är på ca 6 ha. På fastigheten finns skolbyggnader, två bostadshus och ett kapell.

– I Missionsskolans lokaler har många av frikyrkans framträdande pastorer, missionärer och diakoner utbildats och formats i sin tro. Nu samlas både teologisk högskoleutbildning och våra stockholmsbaserade folkhögskoleutbildningar till ett gemensamt campus i Bromma, säger Bertil Svensson på Svenska Missionskyrkan.

– Läget är mycket efterfrågat av våra medlemmar och vi är glada för möjligheten att i samarbete med Ikano Bostad och Lidingö stad, bereda riktigt bra bostäder, säger Anders Svensson, vd HSB Stockholm.

– Vi ser framemot att med HSB och Lidingö stad vara med och utveckla ett nytt bostadsområde och att få erbjuda våra första kvadratsmarta lägenheter på Lidingö, säger Robert Jaaniste, vd Ikano Bostad.

Köpeskillingen är på 62 MSEK. En tilläggsköpeskilling kan komma att utgå när ny detaljplan medger bostadsbyggnation.