HSB brf Ester

HSB säljstartar i Bromstensstaden och lanserar samtidigt HSB Dela

Digital säljstart 5 september – HSB brf Ester!

HSB säljstartar 152 välplanerade lägenheter i spännande Bromstensstaden. Första säljetappen kommer bestå av 33 lägenheter där 26 av dessa kommer vara möjliga att köpa genom HSB Dela.

I brf Ester kommer det bli totalt 152 lägenheter i en variation från 1 till 4 rum och kök. Samtliga 1-3 rum och kök kommer att vara möjliga att köpa enligt HSB Dela. HSB Dela riktar sig till bosparare i åldern 18 till 29 år och innebär att HSB går in som delägare till 50 procent vid bostadsköpet. Ett tioårigt samägandeavtal med HSB sänker inte bara amorteringsnivån utan halverar även kontantinsatsen. Av totalt 152 lägenheter i HSB brf Ester omfattas 26 av HSB Dela.

– Den unga bospararen köper halva lägenheten, och bor i hela. Och vi vet att vi gör skillnad. I pilotprojektet i Göteborg uppgav närmare 80 procent att de inte hade kunnat genomföra köpet utan HSB Dela, säger Anders Svensson, vd HSB Stockholm.

I brf Ester har stor omsorg lagts vid planeringen av ytorna. Det är kvadratsmarta lägenheter som har maximalt med ljusinsläpp. Huvuddelen av lägenheterna har balkong eller uteplats. Ett antal större lägenheter är genomgående och har balkong/uteplats såväl mot gatan som mot gården. Inflyttning kommer att ske från början av 2024.

-Det känns väldigt motiverande och roligt att få komma igång med att utveckla den nya Bromstensstaden och i samband med det även få erbjuda HSB Dela för första gången i Stockholm, säger Jonas Erkenborn, vd på HSB Bostad.

Om HSB Dela
HSB går in som delägare i unga vuxnas bostadsköp med 50 procent. Utöver den vanliga köpprocessen tecknas ett tioårigt samägandeavtal med HSB. När som helst efter upplåtelsen kan den unga vuxna välja att sälja bostadsrätten. Då säljs också HSBs andel. Tidigast fem år efter tillträdet kan köparen ansöka om att köpa ut HSBs del. Senast tio år efter tillträdet ska den unga vuxna ha köpt hela lägenheten eller bostadsrätten ha sålts vidare till marknaden.
Läs mer om HSB Dela.

Om HSB brf Ester
Upplåtelseform: Bostadsrätt
Antal bostäder: 152
Antal rum: 1 - 4 rum och kök
Bebyggelsetyp: Flerbostadshus
Säljstart: 5 sep
Inflyttning: Preliminärt från kvartal 1, 2024
Arkitekt: Vera arkitekter
Mer om HSB brf Ester

Under snart hundra år har HSB byggt nya bostäder och skapat "det goda boendet". Mer än var tionde bostad i Sverige har byggts av HSB. HSB Bostad AB är HSBs bostadsproduktionsbolag i Stockholms och Gotlands län. HSB Bostads vision är att ”skapa framtidens bästa boende i samverkan med våra ägare”.