Intergenerationsboende ska ge fler studenter tak över huvudet

Intergenerationsboende ska ge fler studenter tak över huvudet

Bostadsbristen är omfattande, och studenter är en av de grupper som har svårast att hitta bostad i Stockholm. Nu sjösätter HSB Stockholm ett samarbete med Ett tak två generationer, ett initiativ som ska matcha bostadslösa studenter med seniorer med ledigt bostadsutrymme.

– Vår bostadsminister efterfrågar en större tradition av att hyra ut delar av sin bostad. Det är nu det behövs socialt hållbara lösningar för att minska bostadsbristen. Intergenerationsboende har aldrig varit lika aktuellt, säger Ann Edberg, en av tre initiativtagare till projektet.

Ett tak två generationer startade som ett utvecklingsprojekt tillsammans med seniorer och studenter hösten 2015, delfinansierat av innovationsmyndigheten Vinnova. Sedan den 1 september i år är HSB Stockholm medlem i den ekonomiska föreningen. Senare i höst lanseras en digital tjänst i form av en smart och trygg matchningsfunktion, där seniorer med ledigt utrymme i sina bostäder ska matchas med studenter som behöver tak över huvudet.

Samhällsutmaningar i fokus
Ett tak två generationer möjliggör inte enbart bostad, och därmed utbildning för fler unga. Det innebär även minskad ensamhet och ökad trygghet bland äldre, samt att outnyttjad boendeyta kommer till användning.

– Dessutom genererar projektet samhällsekonomiska vinster, då fler av det stigande antalet äldre har råd att bo kvar, istället för att tvingas flytta till äldreboenden i förtid. Jämför man med stora delar av Europa ligger vi i Sverige långt efter när det gäller att både umgås och bo över generationsgränser. Där behöver vi bryta barriärer, säger Ann Edberg.

Första matchningen genomförd
I somras flyttade en student från Falkenberg in hos ett äldre par på Värmdö. Så första matchningen är gjord, trots att tjänsten ännu inte är officiellt lanserad. Nu utbildar sig studenten på ett av Stockholms lärosäten.

Precis som HSB ska Ett tak två generationer drivas kooperativt. HSB Stockholms medlemskap innebär ett nära samarbete med fokus på kunskapsöverföring.

– Vi vill bidra med kunskap och erfarenhet, inte bara inom medlemskooperation utan också kring frågor som rör juridik, stadgar och betaltjänster. Men framför allt vill vi visa på innovativa, socialt hållbara lösningar på den rådande situationen på Stockholms bostadsmarknad. Vi kommer inte kunna bygga bort bostadsbristen, utan måste även hitta effektiva sätt för att hushålla med befintliga resurser, säger Anna Bengtsson, hållbarhetschef på HSB Stockholm.

Intressant ur ett forskningsperspektiv
HSB har alltid arbetat långsiktigt för att hitta hållbara lösningar för det goda boendet. Samarbetet med Ett tak två generationer innebär en ny möjlighet för HSB Stockholms medlemmar, där medlemsmatchning mellan seniorer och unga kommer att erbjudas. Det finns också en förhoppning om att samarbetet med HSB kan utökas till andra regioner i landet.

– Detta initiativ är även intressant ur ett forskningsperspektiv. Hur kan vi hitta indikatorer för att mäta social hållbarhet? Vad innebär det för en äldre person att kunna bo kvar i sin bostad, och samtidigt få sällskap? Det är frågor som ska mätas och konkretiseras, säger Anna Bengtsson.

Läs mer på www.etttaktvagenerationer.se

I över 90 år har vi byggt nya hem att trivas i - anpassade till livets olika skeden. Sedan starten 1923 har vi vuxit till cirka 145 000 medlemmar, 55 000 bosparande och 65 000 byggda lägenheter i 450 bostadsrättsföreningar. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 16 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.