Fastigheten Skidstaven 1 i Västertorp (foto Jens Dahlborg).

Kraftigt sänkt energianvändning i pilotprojekt

Från energiklass G till C på åtta år och 66 procents lägre energianvändning. Det är resultatet av HSB Stockholms omfattande energirenovering av en typfastighet i Västertorp. Nu presenteras slutsatserna från pilotprojektet i en rapport.

– I Skidstaven visar vi att det är fullt möjligt att nå samma energiprestanda i äldre flerbostadshus som i nyproducerade. Det är en lönsam investering i planetära termer, men betydligt svårare att motivera ekonomiskt, trots en halverad energikostnad, säger Anders Joachimsson, chef för hyresfastigheter, HSB Stockholm.

I Skidstaven har teoretiska antaganden omsatts i praktiken. Utgångspunkten i projektet har varit att besvara frågan hur långt det är möjligt att med all tillgänglig teknik sänka energianvändningen i en typfastighet från 40-talet. Något som krävt medvetet och ovanligt stora energiinvesteringar jämfört med ett genomsnittligt ROT-projekt. Med bland annat bergvärme och solceller, tilläggsisolering och FTX-ventilation har energianvändningen i den 70 år gamla fastigheten minskat från 203 till 69 kWh/kvm/år – en minskning med 66 procent.

– Det är i nivå med energikraven för nyproduktion vid tidpunkten för renoveringen och innebär att vi förflyttat Skidstaven från energiklass G till C, säger Anders Joachimsson.

Frågan om att sänka energianvändningen i det befintliga beståndet är central för många fastighetsägare, både av kostnads- och klimatskäl. Och frågan har aktualiserats ytterligare i och med EU:s energiprestandakrav EPBD, som innebär att energianvändningen i bostadshus ska minska påtagligt de närmsta årtiondena, där 55 procent av minskningen ske i byggnader som i dag har sämst energiprestanda.

– Vi välkomnar ökade krav, det är ett måste. Men det är även ekonomiskt stöd för energirenoveringar. I Skidstaven har vi en återbetalningstid på cirka 30 år, vilket ingen fastighetsägare kan motivera. Ska branschen lyckas ställa om behöver energieffektiveringsstödet återinföras, avslutar Anders Joachimsson.

Energiåtgärder i Skidstaven
Skidstaven 1 uppfördes 1948 och rymmer med sina tre huskroppar 36 lägenheter om 1–3 rok. Fastigheten förvärvades av HSB Stockholm år 2010, och stamrenovering genomfördes 2013–2014. Därefter har följande åtgärder vidtagits i fastigheten:

• Montering av energieffektiva fönster och balkongdörrar
  • Tilläggsisolering samt fasadrenovering
  • FTX-system med utvändiga tilluftskanaler
  • Installation av ny bergvärmeanläggning
  • Installation av solceller på taken (96 paneler)
  • Energieffektiva torkskåp i tvättstugan, med värmeåtervinning
  • Installation av temperatur- och fuktgivare i samtliga lägenheter
  • Scada-system för övervakning och styrning av fastigheten

I över 100 år har vi byggt nya hem att trivas i. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 182 000 medlemmar, 56 000 bosparare, över 580 bostadsrättsföreningar och 4 000 hyresrätter. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 20 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Upplands Väsby, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.