Cecilia Jutell, analytiker HSB Stockholm.

Rapport: Bostadsrättsföreningars sparande dyker när driftkostnaderna ökar

Bostadsrättsföreningars sparande sjönk med 17 procent under föregående år. En effekt av att ökade driftkostnader, pådrivna av högre el- och uppvärmningskostnader, inte parerats med höjda avgifter. Det visar den årliga rapporten Stockholms bostadsrättsbarometer 2022.

– Vi befinner oss i ett nytt oroligt läge vilket kräver handling från styrelser. Det lägre sparandet måste pareras. Det går inte längre att förhala avgiftshöjningar, den genomsnittliga nivån måste upp, säger Cecilia Jutell, analytiker HSB Stockholm.

I rapporten Stockholms bostadsrättsbarometer 2022 har HSB sammanställt ekonomiska nyckeltal från 621 bostadsrättsföreningar i Stockholmsregionen. Siffrorna visar att det genomsnittliga sparandet sjönk med 17 procent jämfört med föregående år, medan driftkostnaderna ökade med nära tio procent, vilket huvudsakligen beror på kostnadsökningar för el (+29 %) och värme (+12 %). Samtidigt har den genomsnittliga intäkten och avgiftsnivån varit i princip oförändrad.

– Vi ser att fyra av tio föreningar troligtvis sparar för lite till framtida underhåll, och skjuter därmed kostnader för dagens slitage till framtida medlemmar. Sparandet är det enskilt viktigaste nyckeltalet för en styrelse att arbeta aktivt med för att undvika kraftiga avgiftshöjningar i samband med stora renoveringar, säger Cecilia Jutell.

Föreningarnas genomsnittliga räntekostnader sjönk dock med nära 13 procent under 2021. Marknadsräntorna började stiga försiktigt först i slutet av året, för att under våren 2022 stiga mer kraftigt.

– Med tanke på inflationstrycket tyder det mesta på att både driftkostnader och räntan ska upp ytterligare. Stigande räntekostnader kommer att påverka de flesta föreningar, och det blir särskilt tufft för de som är räntekänsliga. Om räntan ökar med en procentenhet behöver den genomsnittliga föreningen höja avgiften med åtta procent för att behålla samma sparande, säger Cecilia Jutell.

I rapporten redovisas ett genomsnitt av följande nyckeltal: avgifter, övriga intäkter, driftkostnader, tomträttsavgäld, sparande, skuldsättning, räntekostnad och räntenivåer.

I snart 100 år har vi byggt nya hem att trivas i. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 182 000 medlemmar, 56 000 bosparare, över 580 bostadsrättsföreningar i förvaltning och 4 000 hyresrätter. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 20 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Upplands Väsby, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.