Stephan Woodbridge, Marith Hesse, Bengt Kjellberg och Lars Göran Andersson Fotograf: Jonna Ohlin

Första spadtaget för HSB brf Ramselyckan i Öjersjö

Idag har HSB Göteborg tagit det första spadtaget för brf Ramselyckan i Öjersjö, som ligger strax utanför Göteborg. Här byggs 81 nya bostäder fördelade på 8 småskaliga och vackra trähus.

Spadtaget togs av Lars Göran Andersson, vd HSB Göteborg, Marith Hesse (M), kommunstyrelsens ordförande i Partille Kommun, Stephan Woodbridge, operativ chef verksamhetsområde Bygg, Veidekke Entreprenad och Bengt Kjellberg, ordförande byggande brf Ramselyckan.

I brf Ramselyckan bygger HSB Göteborg 81 nya bostäder – tvåor, treor och fyror med generös takhöjd och stora ljusinsläpp. Lägenheterna är ljusa och luftiga med stora fönster, rum i fil och 2,70 i takhöjd. Fyrorna som sträcker sig över ett helt våningsplan ger en härlig villakänsla och lägenheterna högst upp i husen har öppet till nock. Husen är ritade av Okidoki Arkitekter.

–Vi har tagit fasta på de vackraste delarna av klassisk trähusbebyggelse i projektet och återskapat dem i modern tappning. Här bor man strax utanför stan med det lilla extra vad gäller läge, storlek och känsla, säger Lena Josgård, affärsområdeschef fastighetsutveckling på HSB Göteborg och en av dagens talare.

Alla lägenheter har minst en balkong eller uteplats som med ett rejält djup och en längd på dryga åtta meter adderar självklara kvaliteter till boendet. Inflyttning är planerad till slutet av 2023.

Runt knuten ligger Stora Kåsjön, intill den finns Knipeflågsbergens naturreservat vilket i sin tur gränsar till Delsjöområdets naturreservat. Skola, förskola, lekplatser, busshållplats, mataffär och golfbana finns i direkt närhet till den blandstad av olika byggnader och upplåtelseformer som nu växer fram i Öjersjö. Totalt blir det drygt 500 nya bostäder när området är klart.

– Här finns också den uppmärksammade och populära satsningen HSB Dela, som ska få in fler unga på bostadsmarknaden. Fem procent av lägenheterna blir HSB Dela-lägenheter och det innebär att HSB går in och delar på köpet tillsammans med en ung bostadsköpare, säger Lena Josgård.

Intresset för projektet har varit stort sedan säljstarten och i nuläget är 79 av 81 lägenheter sålda.

Läs mer om brf Ramselyckan här.

Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarigt HSB Göteborg
Jens.holmberg@hsb.se

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag som verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Vi tror att det goda boendet skapas genom välskötta hus, trygg boendeekonomi och god gemenskap. 2020 valdes HSB till bostadsbranschens mest hållbara varumärke – för tredje året i rad!

Idag är det över 74 000 medlemmar som tillsammans äger HSB Göteborg och som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från andra och ger våra medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.