Kvillebäcken förvandlas till pepparkaka vid Kvillejul.

Lördagen den 29 november arrangeras Kvillejul mellan kl. 10.00 - 16.00 vid Kville Saluhall. På plats bjuds det bland annat på julmarknad, vackra julsånger, lägenhetsvisningar och granförsäljning. Dessutom kan besökare se den framtida stadsdelen avbildad i pepparkaka!

Under de senaste veckorna har bagaren Johanna Thorn från Smakfyllt Bröd & Butik arbetat intensivt med att bygga en pepparkaksstad av Kvillebäcken. Modellen som avbildats är cirka 2 x 2 meter stor och visar alla 2 000 nya lägenheter som ska samsas med en rad olika verksamheter i området.

– Då Kvillebäcken byggs med gröna förtecken och samtliga hus i den verkliga stadsdelen ska miljöcertifieras kommer självklart även pepparkaksstaden byggas av ekologiska råvaror. Likt verklighetens Kvillebäcken kommer även pepparkaksmodellen att kännetecknas av varierande arkitektur och en blandning av låga och höga hus, små torg, pocket-parker och öppna gårdar, säger Elin Asplind, presstalesperson för Kvillebäcken

En annan höjdpunkt under Kvillejul är julmarknaden som arrangeras i samarbete med Kville Saluhall. Vid marknaden kan besökare botanisera bland julostar, lussekatter, polkagrisar, vörtbröd, marmelader, senap, honung, och mycket, mycket mer.

– Med Kvillejul vill vi ge nyfikna göteborgare en chans att bekanta sig med den nya stadsdelen och allt som området har att erbjuda. Exempelvis hoppas vi att fler ska upptäcka alla nyinflyttade butiker, caféer och andra verksamheter som ger området en härlig stadskänsla, säger Elin Asplind.

Kvillejul arrangeras av bolagen som bygger i området samt Kville Saluhall. Förhoppningen är att Kvillejul ska bli en återkommande tradition som ska leva flera år framöver.

Program Kvillejul:

• Julmarknad – Vid Kville Saluhall erbjuder butiker och handlare en mängd olika juliga produkter som julostar, lussekatter, polkagrisar, vörtbröd, senap och honung.
  • Julsånger – Trion Pearls sjunger vackra julsånger från kl 13.00.
  • Kvillebäcken i pepparkaka – Under dagen kan besökare beskåda en modell av den framtida stadsdelen gjord av pepparkaka.
  • Granförsäljning – Utanför Kville Saluhall finns julgranar till försäljning.
  • Lägenhets- och markvisning – Mellan kl 12.00 och 14.00 kan besökare titta in i de nybyggda lägenheterna och uppleva hur det är att bo i nya Kvillebäcken. Representanter från de olika bostadsbolagen finns även på plats och informerar om den nya stadsdelen och kommande byggen.
  • Upptäck stadslivet – Vid eventet har alla områdets nyöppnade butiker och caféer öppet och bjuder dagen till ära på utlottningar och specialerbjudanden.
  • Glögg & pepparkakor – Alla besökare bjuds på ekologisk glögg och pepparkaka.
  • Önskelista till tomten – alla barn är välkomna att lämna sina önskelistor till tomtefar som även han besöker Kvillejul.

För mer information, kontakta:

Elin Asplind, Presstalesperson Kvillebäcken. Tel. 0706-95 91 73
Mail: Elin.Asplind@alvstranden.goteborg.se

Johanna Thorn, Bagare Smakfyllt Bröd & Butik. Tel. 0702-91 43 00 Mail: smakfyllt@smakfyllt.nu

Om Kvillebäcken

Kvillebäcken är en helt ny stadsdel i Göteborg. Visionerna för Kvillebäcken är att skapa en levande stadsdel där mötet mellan människor står i fokus och där invånarna kan leva klimatsmart. Allt endast 6 minuter från Brunnsparken. Nya Kvillebäcken byggs av ett byggkonsortium bestående av Bostadsbolaget, Derome, HSB Göteborg, Ivar Kjellberg, NCC, Veidekke, Wallenstam och Älvstranden utveckling. Nya Kvillebäcken är det första området som byggs utifrån Göteborgs stads högt ställda miljökrav. Läs mer på www.kvillebäcken.se