Spoon tar armkrok i Nyttigaste affären.

Spoon tar armkrok i Nyttigaste affären.

Nu är det klart att kommunikationsbyrån Spoon ansluter som värd för Nyttigaste Affären 2016. Utmärkelsen, initierades av HSB Göteborg förra året och har gett mersmak.

Snart är det dags för en ny nyttig affär att premieras. Värdar är HSB Göteborg och Spoon där sistnämnda är en kommunikationsbyrå inom Bonnierkoncernen med verksamhet i Sverige, Finland och Norge.

- Vi på Spoon är väldigt glada att vara en del av ”Nyttigaste affären”. Alla vinner på affärer som drivs av miljö- och samhällsnytta. Det vill vi att fler ska få upp ögonen för, säger Malin Bernhardsson, som är chef för Spoons Göteborgskontor.

Att inspirera andra var en viktig tanke när HSB Göteborgs initierade priset "Nyttigaste Affären".

– Det hjälper oss också internt, säger Lars Göran Andersson, VD för HSB Göteborg. Affärer gör vi ofta och att ha Nyttigaste Affären som ledstjärna innebär för oss en påminnelse om att varje dag ta ansvar för samhälle och miljö.

Utmärkelsen Nyttigaste Affären delades ut första gången 2015 har alltid minst två vinnare. För en affär har man ju ihop. I motsats till många andra priser belönar därför Nyttigaste Affären en relation. En affärsrelation som möter sociala och/eller miljömässiga utmaningar och som andra organisationer kan inspireras av.

2015 belönades samarbetet mellan Gothia Towers och Räddningsmissionens verksamhet vid Björlanda prästgård. Här arbetar idag personer som tidigare befann sig långt från arbetsmarknaden. Gårdens produkter, som vaktelägg och grönsaker, serveras nu på Gothia Towers restaurang Upper House.

Malin Bernhardsson och Lars Göran Andersson ingår båda i den jury på fem personer som ska utse vinnarna i 2016 års upplaga av Nyttigaste Affären.

Kontakt Spoon: Malin Bernhardsson 0708-17 28 39 malin.bernhardsson@spoon.se

Kontakt HSB Göteborg: Lars Göran Andersson 010-420 20 22 larsgoran.andersson@hsb.se