Trivsamma miljörum och flexibla plusytor – lärdomar från HSB Living Lab blir verklighet i nya bostäder i Öjersjö

I HSBs forskningsarena HSB Living Lab utvecklas och testas lösningar för framtidens hållbara boende. Just nu implementeras flera av innovationerna från det levande labbet i bostadsprojekt runt om i landet. I HSB brf Ramselyckan i Öjersjö har testen i labbet resulterat i både en ny typ av trivsamma miljörum, och ett flexibelt gemensamt utrymme för allt från hemarbete till träning och filmkvällar.

Att slänga sopor är sällan en särskilt trevlig upplevelse, snarare är det något som de flesta vill få avklarat så fort som möjligt. Miljörum i flerbostadshus är ofta små, mörka och kan lukta avfall, något som i undersökningar visat sig påverka sorteringsgraden i landets miljörum negativt. I HSB Living Lab har man använt de boende för att undersöka hur man kan öka graden av återvinning, och samtidigt skapa högre trivseln kring det egna boendet.

Bland annat har de boende i HSB Living Lab besvarat en enkät som hjälpt arbetsgruppen ringa in de avgörande faktorerna för de boendes sorteringsvilja. Elmira Mardani är projektledare på HSB Göteborg och har lett arbetet där insikterna från labbet nu implementeras i HSBs nyproduktion brf Ramselyckan i Öjersjö.

– Genom att undersöka vad de boende själva ansåg skulle göra miljörummet trevligare kunde vi identifiera vad vi skulle fokusera på när vi skapade ett miljörum i HSB Living Lab. Vi har bland annat tapeter med skogsmotiv på väggarna, tydliga skyltar, pedaler som öppnar sorteringskärlen, möjlighet att rengöra händerna. Och nu också mycket nöjdare boende. Utifrån det hoppas vi skapa samma upplevelse i miljörummen i Öjersjö och i andra kommande projekt, säger Elmira Mardani.

Social hållbarhet viktigt
En viktig del av HSBs satsning på framtidens boende är den sociala hållbarheten och de gemensamma ytorna kopplade till boendet. I HSB Living Lab bedrivs test och forskning inom området. För att öka utnyttjandet av de gemensamma utrymmen som ägs av bostadsrättsföreningen har HSB vidareutvecklat konceptet kring framtidens styrelserum, ett rum som tenderar att stå relativt outnyttjat i fastigheterna. Genom att merutnyttja rummet genom olika flexibla möbleringslösningar hoppas HSB att det ska användas av fler boende.

Flexibla gemensamma ytor
Det omstöpta gemensamma utrymmet är lätt att anpassa för att möta de boendes önskemål oavsett ålder och behov. Beroende på vad de boende själva väljer, kan det gemensamma rummet erbjuda övernattning för gäster, ribbstol och hantlar för träning, musik- och filmanläggning och stolar och bord för att de som bor i mindre lägenheter enkelt kan bjuda in vänner på middag eller fira födelsedagar. Möblerna är lätta och enkla att flytta, och ger möjlighet till allt från hemarbete till yoga, eller filmkväll. Tanken är att rummen ska byta skepnad flera gånger om dagen.

– Med de här och andra exporter från HSB Living Lab hoppas vi kunna skapa nya standarder som gör boendet mer flexibelt, förenklar vardagen, och som steg för steg tar oss mot en mer hållbar framtid, säger Elmira Mardani.

Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig HSB Göteborg
jens.holmberg@hsb.se

Om HSB Living Lab
HSB Living Lab drivs av HSB, Chalmers, Johanneberg Science Park, Peab, Akademiska hus, Electrolux, Bengt Dahlgren, TietoEvry, Vedum, Göteborg Energi, Elfa, och Tengbom. Målet är att skapa en samverkansarena för ny kunskap med fokus på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. HSB Living Lab är en flyttbar byggnad med fyra våningar och stod klar för inflyttning 1 juni 2016. Tre av våningarna är bostäder för studenter och gästforskare och på bottenplan finns samverkanslokaler med bland annat kontor, konferensrum, showroom för forskningsprojekt, och en modern tvättstudio. Fler än 130 forsknings- och utvecklingsprojekt har starts i fastigheten sedan starten.

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag som verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Vi tror att det goda boendet skapas genom välskötta hus, trygg boendeekonomi och god gemenskap. 2020 valdes HSB till bostadsbranschens mest hållbara varumärke – för tredje året i rad!

Idag är det över 74 000 medlemmar som tillsammans äger HSB Göteborg och som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från andra och ger våra medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.