Vinnarna till priset Nyttigaste affären.

Idag delades utmärkelsen Nyttigaste Affären ut för första gången är det både Gothia Towers och Räddningsmissionen som står på prispallen. De har nämligen en affär ihop. I motsats till många andra priser belönar därför Nyttigaste Affären en relation. En affärsrelation som möter sociala och/eller miljömässiga utmaningar och som andra organisationer kan inspireras av.

I motiveringen till pristagarna står det:

Gothia Towers och Räddningsmissionen har genom en medveten och långvarig relation bidragit till att Räddningsmissionens verksamhet Björlanda prästgård, får avsättning för sina produkter.
Professionalism präglar affärens alla delar. Gothia Towers medvetna val av leverantör har bidragit till en väg in i samhället för personer som varit utan arbete. Affärsrelationen är en fin förebild för andra som vill göra Nyttiga Affärer och visar att en sådan relation kan börja med ett tjog ägg, för att idag ha vuxit till att bli 80 vaktelägg och 500 hönsägg i veckan, till en känd restaurangverksamhet.

Det är HSB Göteborg som tagit initiativ till utmärkelsen och som är dess värd under detta första år. Lars Göran Andersson, VD på HSB Göteborg säger:

– Efter 90 år i branschen har vi visat att den kooperativa affärsmodellen och fokus på hållbarhet håller i längden. Det är inte en utopi att affärer kan möta samhälleliga och miljömässiga utmaningar Genom utmärkelsen vill vi uppmuntra andra att tänka lika hållbart."

Han fortsätter :
– Därför belönar vi en affär där minst två parter ingår. Minst en av dessa drivs demokratiskt och har miljö och/eller social nytta som främsta drivkraft.

Juryn har bestått av Sofie Strempel från advokatbyrån Gärde Weslau, Eva-Lena Albihn Business Region Göteborg, Lars Göran Anderssson HSB Göteborg och Sven Bartilsson Coompanion.

Coompanion, vars uppgift är att främja kooperativt företagande, har på uppdrag av HSB Göteborg, varit projektledare under året.

Gothia Towers och Räddningsmissionen kommer att ta emot priset på Västsvenska Handelskammaren vid en frukost i anslutning till CSR Forum måndag 16 november kl 7:45.

För mer information om priset och pristagarna kontakta Cecilia Lööf, presschef HSB Göteborg på tel 070 721 51 77070 721 51 77 eller Ebba Westerberg Coompanion på tel 0768-55 87 77.

HSBs uppdrag är att i samverkan med medlemmarna skapa vad vi kallar Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boendegemenskap. Detta har vi gjort i 90 år! och firar såklart hela året ut med aktiviteter och gratis utbildning för bostadsrättsstyrelserna. Eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från våra konkurrenter, och ger våra medlemmar chansen att utveckla sitt boende till något unikt och givande.