Nu rullar HSB Living Lab in i Göteborg

Nu rullar HSB Living Lab in i Göteborg

Bild: Tengbom
Söndagen den 7 februari går första lastbilen från fabriken i Emtunga med modulerna som ska bli HSB Living Lab. Huset klickas ihop på plats och ska stå färdigt inom två veckor då forskningen flyttar in.

– Vi är alla på tå och taggade för resan mot framtidens boende. Minutiösa förberedelser är gjorda och mycket av forskningen är redan igång. Som arena är HSB Living Lab ett stort steg för hållbar bostadsutveckling. Med all den samlade kompetens vi nu har i starka samverkanspartner finns de bästa förutsättningar för att skapa nya material och tjänster som gagnar många generationer framöver, säger Emma Sarin, projektledare HSB Living Lab.

Att bygga huset i moduler är en del i forskningen som ska utvärderas för framtidens bostadslösningar. Att dessutom använda tillfällig mark gör det möjligt att snabbt och enkelt få fram nya bostäder.

– Montaget är tidspressat och krävande och måste följa en exakt tidsplan. Vi har två veckor på oss med reservation för väder och vind. Därefter tar HSB och Chalmers vid och ansvarar för det invändiga färdigställandet inför inflyttningen i juni. Byggytan på Deltaparken är dessutom mycket begränsad, så det är en utmaning, säger Mic Möller, projektchef Swedish Modules.

Söndag den 7 februari lastas modulerna på specialbyggda lastbilar i Emtunga. Väl på plats i Göteborg väntar en kran med 200 ton lyftkraft och extra lång hävarm som ska lyfta upp modulerna från Engdahlsgatan till Deltaparken.

– HSB Living Lab byggs smidigt som ett lego, vilket gör att vi stör omgivningen minimalt. Allt är förberett innan, väggar, kök, toaletter och fönster. Till och med de 2 000 sensorerna som forskarna ska ha att mäta de boendes beteende och vanor är redan installerat. Ja, det är bara fasaden som ska på i efterhand, säger Rickard Malm, produktionsansvarig HSB Living Lab.

Trafiken omdirigeras
Det är första gången i Göteborg som ett byggprojekt av den här storleken ska uppföras med hjälp av prefabricerade moduler. Under några veckor kommer trafiken att påverkas och mantrafiken kommer att påverkas och sedan en tid tillbaka förs en nära dialog med Trafikkontoret i Göteborgs stad, Västtrafik samt boende i området.

– Det är inte bara att rulla in breda långtradare bland bostadshus och smala gator. Det är många moment som ska klaffa och det gäller att planera noga. Exempelvis får Electricitybussen ta en genväg över gräsmattan nere vid slänten, annars får vi inte plats att lyfta upp modulerna, säger Rickard Malm.

Transportfakta
Själva transporten genomförs med låglastade trailers, 13,35 m långa, specialbyggda för ändamålet. Modulerna fraktas i kolonn, 2-3 trailers med en modul vardera åt gången. Fordonet väger runt 28 ton. Färdväg är E20 mot Göteborg och väl framme kommer först bottenvåningen att lyftas på plats. Varje modul väger i genomsnitt 20 ton.

Följ staplingen av HSB Living Lab här

För att så många som möjligt ska kunna följa uppbyggnaden av HSB Living Lab uppdateras hemsidan löpande med bilder och information. Här finns skisser och beskrivningar av forskningshuset. Likaså går det att följa projektet på sociala medier. #HSBLivingLab www.hsblivinglab.com

Tidsschema för stapling
7 feb kl 18:00 de första modulerna lastas på Swedish Modules fabrik i Emtunga, Vara.
8 feb kl 07:00 beräknas den första modulen lyftas på plats. Därefter startar montering av bottenplan enligt rullande schema.
8 feb kl 10:00 pressträff på HSB Göteborg, Sven Hultins plats 2 i gula byggnaden (200 meter från HSB Living Labs byggplats).

Emma Sarin, projektledare HSB Living Lab, + 46 706 75 07 00
Cecilia Lööf, kommunikationsansvarig HSB Living Lab, +46 707 21 51 77
Mats Stoltz, Vd Swedish Modules +46 76-852 36 06, mats.stoltz@swedishmodules.com

Bilder & film
Cecilia Lööf +46 707 215177, cecilia.loof@hsb.se

Följ med oss på resan mot framtidens boende.

HSB Living Lab är resan mot framtidens boende. Idén om ett levande lab för forskning om en hållbar boendemiljö föddes 2010 och blir nu verklighet 2016. Här på Chalmers kommer studenter och forskare bo och leva för att testa innovationer och tekniska lösningar för nästa generation bostäder. I 29 lägenheter utrustade med mätstationer och sensorer kommer upp till 40 personer leva i en föränderlig byggnad där väggar, fasader och inredning utvecklas efterhand som forskningen fortskrider.

HSB Livning Lab är ett samarbete mellan tolv samverkanspartners och en unik arena för att skapa framtidens hållbara boendemiljöer.

Kawa Zolfagary

Presskontakt Pressekreterare HSB Riksförbund 072-205 59 62