Gå direkt till innehåll
Festivalen var tänkt som en liten festival men har blivit en stor publiksuccé, säger Sussi Wikström projektledare/säljare på Umeå Folkets Hus

Publiksuccé innan dörrarna ens öppnats till Umeå Beer Festival 12-13 april!

Det har sålt mer biljetter än förväntat och det känns väldigt roligt med denna respons för våra bryggerier som är på plats. Intresset för att träffa alla bryggare med sina gedigna hantverkskunskaper är stort säger Sussi Wikström, sälj- och projektledare på Umeå Folkets hus.

Umeå som stad har stort fokus på närproducerat, dit hör även hantverksölet.

Vi värnar om all sorts mathantverk i Norrland och att vi skapar ytterliga en plattform i staden för hantverksöl är givet eftersom vi vill hjälpa till att få mer intressenter till denna ädla dryckesform.

Det räcker inte med att synliggöra dessa bryggerier i gång per år säger Sussi Wikström som även haft den dialogen med Jonas Dahlberg VD på Nolia AB som ansvarar för mässan Beer & Taste och han håller med henne.

Vårt bidrag till att få fler intressenter till öl genom åren har varit att arrangera ölprovningar med olika tema på Umeå Beer club säger Dave Orman ölsommelier som även han är engagerad och har projekt lett detta event. Vi vill skapa ett ökat intresse och nyfikenhet för bryggerinäringen. Det är de 15 bryggerierna som är huvudfokus på mässan och det är kring dem vi vill skapa ett engagemang.

Vad händer denna helg hos er?

På plats denna helg har vi provningar och seminarier som man kan fördjupa sig i, bland annat en alkoholfri provning som är en stor trend. Bock´s Corner Brewery och Bryggverket håller provning med sin dryck, en repris på workshop med Nan Albertsson Beerlab och Erika Brockberg Stigbergets bryggeri.

Våra provningar som vi arrangerar är nästan slutsålda, vilket är ett stort bevis på ett ökat intresse.

Provningen med Johan Spendrups VD på Gotlands bryggeri kommer att dela med sig av sin entusiasm, 29 års erfarenhet och kunskap och förklara vilken betydelse lokala bryggerier har för svensk ölkultur, trendspaning och hur man kan lyckas i en föränderlig tid.

Hur mycket folk kan ni ta in?

Festivalen har tre pass, ett på fredagskvällen och två pass på lördagen för att så många som möjligt ska kunna besöka eventet.

– Vi har ett tak på 400 gäster totalt i lokalen per pass, blir det fullt släpper vi på dörren, en ut en in.

Hur går det till och vilka kan besöka mässan?

Det är 18 års gräns och entrébiljett behövs för att komma in. Säkrast är att köpa biljett innan eftersom vi bara har ett några platser kvar innan det är slutsålt.

Väl på plats köper man kuponghäfte om 10 kuponger a´ 25 kr som är provsmakningsvalutan hos bryggerierna. För den hungriga eller sugna har Roger Martti vår köksmästare satt ihop en härlig meny med massa smårätter som passar perfekt till öl.

Efter att mässan stänger på fredag (kl 22.00) håller vi baren öppen för besökarna fram till 24.00 för de som vill ta en öl med bryggarna som blir kvar.