Huawei firar 20 år i Sverige

Huawei firar 20 år i Sverige

År 2000 etablerade Huawei sitt första europeiska forsknings- och utvecklingscentrum i Kista, Sverige. Därmed välkomnar vi vårt största firande hittills: 20-årsjubileumet av Huawei i Sverige. Under dessa 20 år har vi byggt upp och utvecklat starka relationer med våra partners, haft en stabil utveckling, men framför allt genererat tillväxt och digital uppkoppling till det svenska samhället.

2015 antog vi utmaningen, ”att bygga ett bättre uppkopplat Sverige". Vi har under dessa 5 år arbetat med flera framgångsrika projekt som alla har bidragit till att främja den digitala infrastrukturen i Sverige. Våra forsknings- och utvecklingsavdelningar i Stockholm, Göteborg och Lund arbetar intensivt med att utveckla ny avancerad teknik inom bl a AI och 5G, driva utvecklingen framåt och hitta nya lösningar för problem vi står inför i det moderna och digitala samhället.

Genom vårt studentprogram "Seeds For The Future" har mer än 40 nordiska ICT universitetsstudenter sedan 2014 fått möjligheten att besöka Huaweis huvudkontor under 2 veckor. Syftet med studentprogrammet är att utbyta kunskap inom informationsteknik (ICT) och därmed bidra till den digitala transformationen i Sverige. Vi arbetar med global forskning med flera kontor i Sverige och erbjuder bland annat examensarbeten i samarbete med universiteten.

Under våren har det som skulle ha varit en tid av jubileumsfirande, förvandlats till en tid i kris. Den globala pandemin har inte lämnat något land eller företag oberört. Men vi gör vad vi kan för att hjälpa. Över hela världen hjälper Huaweis teknik läkare i deras livsviktiga arbete genom att ge dem effektiva högteknologiska lösningar. Och i en tid då Sverige står inför stor påfrestning av arbetsmarknaden, fortsätter vi satsa på att rekrytera nya unga talanger. I tider som dessa är det viktigare än någonsin att visa solidaritet och fortsätta driva utvecklingen framåt.

I 20 år har Huawei försett Sverige med innovativa digitala lösningar, säkra produkter och avgörande genombrott i informations-och kommunikationsteknologin.