Huawei – Smartare solenergi och cirkulär ekonomi genom innovation och samarbete

Smartare solenergi

Huawei tillgängliggör världsledande solenergiteknik på den svenska marknaden via samarbetspartners över hela landet. Svenska solenergikonsumenter och företag är mycket kunniga och måna om att installera marknadens mest effektiva och smartaste teknik med AI-funktionalitet och kan därför dra nytta av Huaweis effektiva växelriktare för solcellsinstallationer som utvinner en hög grad energi.

Genom att göra solenergi mer smart vill Huawei vara en del i Sveriges satsning på att vara ledande i klimatomställningen genom att bidra till att solen blir människans huvudsakliga energikälla för minskad klimatpåverkan. Utöver växelriktare har Huawei även batterilösningar för att lagra energi. Dessa lösningar kommer med en mängd smarta funktioner för att höja både effektiviteten och säkerheten för svenska aktörer.

Cirkulär ekonomi och miljömärkning

Mindre energikrävande datacenter och minskat koldioxidutsläpp

Idag finns det mer än 4 miljarder Internetanvändare i världen med tillgång till en mängd olika smarta onlinetjänster för t.ex. utbildning, sociala nätverk och underhållning. Var och en av dessa tjänster bygger på kommunikation via datacenter. Datacentren är som hjärtan i en digital ekonomi, men de förbrukar också stora mängder energi.

Ett stort datacenter förbrukar nästan 100 miljoner kWh el varje år och enligt en uppskattning står datacenter för 1% av den globala elanvändningen. För att göra datacentren mindre energikrävande och mer energieffektiva har Huawei tagit fram en ny metod för kylning. Utifrån det omgivande klimatet och belastningsförhållandena i datacentret gör AI och smarta algoritmer optimeringar i kylningsprocessen för att uppnå bästa möjliga energibesparing.

Miljömärkning av mobiltelefoner

Huawei ingår i Eco Rating-initiativet som utvärderar miljöpåverkan av mobiltelefoner genom hela processen från produktion och transport, till användning och återvinning av mobiltelefoner. Eco Rating-samarbetet visar hur tillverkning, användning, transport och återvinning av mobiltelefoner påverkar miljön. Det omfattar fem nyckelområden med information om mobiltelefonens livslängd, reparerbarhet, återvinningsbarhet, klimateffektivitet och resurseffektivitet. Efter en grundlig bedömning poängsätts en mobiltelefon på en skala från 1 till 100 som indikerar vilken miljöpåverkan den har under hela livscykeln. Miljöratingen omfattar mobiltelefoner från Huawei och 11 andra mobiltelefontillverkare i samverkan.

Kontaktperson:

Carina Axelsson