Måndagen den 29 mars anordnade The Brussels Times ett webbinarium kring 5G-säkerhet och de möjligheter och utmaningar som Europa står inför.

Intensiv debatt i The Brussels Times webbinarium om 5G-säkerhet

Måndagen den 29 mars anordnade The Brussels Times ett webbinarium kring 5G-säkerhet och de möjligheter och utmaningar som Europa står inför. Såväl säkerhetsaspekten som utbyggnadstakt diskuterades av en namnkunnig panel med representanter för både privat och offentlig verksamhet.

Frågan om cybersäkerhet har aktualiserats i kölvattnet av den pågående 5G-utrullningen över världen och Europa. I tidskriften The Brussels Times webbinarium (sponsrat av Huawei) deltog: Mathias Bauer, Senior Economist, ECIPE; Björn Hultin, Managing Director, Intercity Consulting, Iva Tasheva, grundare och Cybersecurity Management Lead, CyEn samt Sophie Batas, Director Cybersecurity, Huawei EU.

Webbinariet berörde aktuella frågor kring säkerhetsaspekterna av 5G-utbyggnaden, framför allt i ljuset av utvecklingen i Sverige där bland annat Huawei exkluderats av Post- och telestyrelsen och den efterföljande rättsprocessen.

En av de synpunkter som fördes fram var skillnaden mellan hur Sverige och Tyskland hanterat frågan och Matthias Bauer, Senior Economist vid The European Centre for International Political Economy (ECIPE), beskriv sin förvåning över att Sverige med sin imponerande socioekonomiska historia och lilla öppna ekonomi valt att gå helt på myndighetens beslut och inte låta politiken besluta, som i Tyskland.

Deltagarna fick också svara på ett antal frågor och på frågan om ”Borde Europa försena sin 5G-utveckling för att bara arbeta med europeiska företag?” svarade en majoritet (56 procent): ”Nej, vi har inte råd att hamna på efterkälken internationellt”.

Den konkreta säkerhetsoro som framförts har varit mycket kring risken för bakdörrar eller att icke-behöriga kan få tillgång till information och data. Men Iva Tasheva, grundare och Cybersecurity Management Lead vid CyEn menade att en leverantörs ursprungsland inte borde vara orsak till oro, istället är det de pågående attackerna och de alltmer sofistikerade hot mot IT-system som uppstår och som kan komma varhelst ifrån som borde vara i fokus. Hon menar också att 100 procent säkerhet är omöjligt att uppnå, utan att utvecklingen av standarder och samverkan mellan myndigheter och industri är bästa sättet att skapa hög säkerhet och anger att EU varit för passiva i frågan.

Sophie Batas, Director for Cybersecurity vid Huawei i Bryssel angav att man kan lita på Huawei och att det inte finns några bevis någonstans på att säkerheten brutits i Huaweis system och framhöll att Huawei har utvecklingscenter runt om i Europa som är öppna att besöka och undersöka. ”Huaweis engagemang för cybersäkerhet är solitt och vi skulle aldrig riskera att skada det.”

Läs mer om webbinariet här

Titta på webbinariet här