Catherine Chen, Senior Vice President och styrelseledamot i Huawei

Blogginlägg -

”Teknologiska framsteg kanske inte kan hjälpa oss att besegra viruset på en gång. Men det hjälper oss att få ett försprång i kampen mot COVID-19.” Catherine Chen, Senior Vice President och styrelseledamot i Huawei.

Vid ett webinarie arrangerat av den internationella strategibyrån Globescan med huvudämnet: Sustainablity and Resilience- The World Post COVID-19 and the Role of Technology, talade Catherine Chen, Senior Vice President och styrelseledamot i Huawei. Andra talare bestod av ett starkt startfält som kom bl a från EU Parlamentet, World Economic Forum och OECD.

Hur har teknikens utveckling hjälpt samhället att snabbare kunna agera på globala kriser? Vilka tekniska framsteg ser vi inom arbetsgrupper så som sjukvården under pandemins utbrott?

-I början av 2020 drabbades världen av COVID-19 och många människor i Kina kände igen situationen sedan tidigare. 2003 påverkade SARS många kinesers liv och under de senaste 17 åren har vi gjort många tekniska framsteg för att bekämpa virus. Men när det gäller att slåss mot stora katastrofer som denna, har vi fortfarande en lång väg att gå. Teknikens framsteg har hjälpt oss att bemöta globala kriser mer effektivt än någonsin. 2003 tog det världen nästan fyra månader att lyckas avkoda SARS-genen. I år tog det bara en vecka att avkoda COVID-19: s gen. Ett avgörande steg för att vi ska förstå oss på COVID-19 viruset bättre. Detta är tack vare DNA-sekvenseringstekniker med hög kapacitet. Att använda ett brett utbud av avancerade läkemedel och tekniker, som ECMO, har också gjort behandlingen av patienter mer effektiv.

Ny teknik har dessutom hjälpt bättre skydda sjukvårdspersonal samt göra deras arbete mer effektivt. Dessa tekniker inkluderar 5G, Big Data och AI, med nya metoder som fjärrkonsultation, mobila avdelningsrundor och övervakning av infraröd kroppstemperatur.

I år kunde Huawei och dess kunder dessutom få ett 5G-nätverk igång på bara tre dagar på Huoshenshan sjukhus i Wuhan. Denna snabba "5G-installation" är inte bara resultatet av hårt arbete. Det möjliggjordes också genom den förenklade designen av våra 5G-produkter och lösningar. Våra 5G mikrobasstationer kan distribueras nästan var som helst, som t.ex på gatulampor. Vi måste ändå vara tydliga med att endast teknik inte är tillräckligt för att bekämpa COVID-19 och dess tillhörande följder. Vi måste fortsätta utveckla sjukvården, genom att utforska nya möjligheter för läkemedel och vacciner.

Behovet av digitala kommunikationsverktyg har ökat avsevärt under den rådande krisen. Hur påverkar det samhället sett till ett globalt perspektiv när så många människor behöver vara uppkopplade?

-I den moderna världen vi lever i har vi fantastiska kommunikationsnätverk men även här har pandemin avslöjat flera svagheter. Eftersom efterfrågan på nätverksanslutningar och hög hastighet steg i många områden, tvingades medieplattformar som Netflix och YouTube att sänka videoupplösningen. Vissa länder föreslog till och med att deras medborgare skulle begränsa den tiden de använder Internet för att underlätta nätverksbelastningen. I vissa landsbygdsområden såg vi till och med elever klättra uppför bergen för att få en tillräckligt stark signal för onlinekurser.

Medan vi njuter av bekvämligheten som den nya tekniken ger, så som molnbaserade kontor, utbildning online och kontaktlösa detaljhandelstjänster, måste vi komma ihåg att nästan hälften av världens befolkning fortfarande inte är uppkopplade, och cirka 1 miljard människor har ingen mobilt bredbandstäckning. 5G har spelat en viktig roll i Kinas kamp mot viruset. Men hur många har faktiskt tillgång till 5G-tjänster just nu? Bara tiotals miljoner.

Vi har kunnat se att spridningen av COVID-19 har börjat avta i Kina. Hur ser du på arbetet framåt för att kunna bekämpa viruset globalt?

- Ett virus behöver inget pass för att komma in i ett land. Det är därför vi måste arbeta tillsammans kring vetenskaplig innovation för att övervinna COVID-19 runt om i hela världen. Det finns fortfarande många teoretiska och tekniska problem kvar för världen att ta itu med, så vi måste ständigt driva innovationen framåt för att generera hållbar utveckling. Sedan Huawei grundades för 33 år sedan har vi alltid arbetat med våra kunder och partners för att utforska en bättre framtid, göra Tech for All och Tech for Good och arbetar för en trygg och uppkopplad värld.

För att läsa mer om Globescan och webinariet, klicka Här

Relaterat innehåll