Förvaltningsrätten har meddelat dom i målen om villkoren i den svenska 5G-auktionen

Förvaltningsrätten i Stockholm har i dag avslagit Huawei Technologies Sweden AB:s överklaganden i två mål som rör Post- och telestyrelsens (PTS) villkor för 5G-tillstånd genom vilka Huaweis produkter och tjänster utesluts från den svenska marknaden. Förvaltningsrätten har även kommit fram till att det inte har förelegat någon skyldighet att anmäla vare sig PTS beslut eller den tillämpliga lagstiftningen till Europeiska kommissionen och att det inte finns något behov av att inhämta ett förhandsavgörande från EU- domstolen.

Förvaltningsrätten har gett Huawei rätt vad gäller att PTS skulle ha kommunicerat med Huawei under myndighetens handläggning. Dock anser inte rätten att detta skulle ha lett till någon annan materiell bedömning varför detta inte föranleder några åtgärder. Detta är en uppfattning som Huawei inte delar. Huawei anser att PTS beslut strider mot både svensk rätt och EU-rätt. Dagens avgörande är inte nödvändigtvis den slutliga domen i målet. Bolaget ska nu analysera domen och eventuella framtida juridiska åtgärder.

– Vi respekterar domslutet, men är givetvis besvikna över förvaltningsrättens avgörande som innebär att vi fortsätter att stängas ute från den svenska 5G-marknaden. Vi har varit verksamma i Sverige i 20 år och bidragit till den svenska digitaliseringen. Huawei kommer nu att utvärdera och analysera domen, dess konsekvenser för Huaweis verksamhet i Sverige och hur vi på bästa sätt kan fortsätta att ta tillvara Huaweis och våra kunders rättigheter och verka för vår rätt att fortsätta vara del av den svenska marknaden, säger Kenneth Fredriksen, Executive Vice President, Central East Europe and Nordic Region vid Huawei.

Den 20 oktober 2020 meddelade PTS att produkter från Huawei inte får användas i de framtida svenska 5G-näten. Huawei överklagade dessa villkor som i praktiken innebar att bolaget uteslöts från den svenska mobilsystemmarknaden de kommande 25 åren. Den 21–23 april 2021 hölls muntlig förhandling i Förvaltningsrätten i Stockholm och idag meddelande rätten dom i målen.

– Förvaltningsrätten har gjort en ytlig prövning i frågan om handläggningsfel och proportionalitet. Man har lagt stort vikt vid uttalanden och påståenden som gjorts av myndigheterna och som Huawei menar saknar grund. Vi anser vi att vi har haft stöd av omfattande bevisning och rättsutlåtanden från framstående akademiker på området men rätten har gjort en annan bedömning. Det är även förvånande att rätten inte har begärt förhandsavgörande från EU-domstolen eftersom målet rör centrala EU-rättsliga frågor, något som domstolen också bekräftat i domen. Bland annat har förvaltningsrätten kommit fram till att de överklagade villkoren innebär en inskränkning av den fria rörligheten för varor och arbetstagare, etableringsfriheten enligt EU-fördraget, näringsfriheten och egendomsskyddet enligt EU-stadgan och motsvarande rättigheter enligt Europakonventionen och regeringsformen. Man gör sedan enligt vår mening en felaktig bedömning huruvida dessa inskränkningar kan rättfärdigas, säger advokat Henrik Bengtsson på Advokatfirman Delphi.

Under den juridiska processen har Huawei visat att bolaget har ett robust säkerhetsarbete och PTS har även bekräftat att myndigheten inte anser att Huaweis produkter uppvisat tekniska säkerhetsrisker. Beslutet att utesluta bolaget från de svenska 5G-nätverken baseras endast på att bolaget har sin hemvist i Kina och baseras på hypotetiska framtida risker samt myndigheternas ogrundade antaganden.

Huawei anser fortsatt att PTS beslut strider mot svensk och EU-rätt, att PTS inte någon gång under processen har lagt fram några bevis som visar att Huawei utgör en risk mot svensk nationell säkerhet och att myndigheten inte ens har påstått att det föreligger några tekniska risker med Huaweis utrustning. Förvaltningsrätten konstaterar i domen att det inte gjorts gällande att Huaweis produkter skulle vara behäftade med tekniska sårbarheter som t.ex. programmeringsfel eller bristande kryptering.

– Huawei är stolta över vår historia i Sverige och att vi har att har varit med och bidragit till digitaliseringen av det svenska samhället. Vi vill fortsätta vara en del av denna marknad och arbeta tillsammans våra kunder och partners och därför kommer vi nu att överväga våra alternativ för att få möjlighet att göra det, säger Kenneth Fredriksen.

Övrig information
Huawei har möjlighet att överklaga domen till Kammarrätten i Stockholm inom tre veckor. Kammarrätten meddelar sedan om prövningstillstånd beviljas.