Huawei included in the 2022 CDP Climate Change “A list”

Huawei placeras på CDP's A-lista för öppenhet och prestation i fråga om klimatförändringar

[Shenzhen, Kina, den 9 januari 2023] Huawei har fått högsta rang av CDP för sina åtgärder i fråga om klimatförändringar och öppenhet i fråga om offentliggörande. Den internationella icke vinstdrivande miljöorganisationen placerade företaget bland sin A-lista för åtgärder mot klimatförändringar, det enda företaget från det kinesiska fastlandet som fick utmärkelsen. Huawei blev även tilldelad "Excellent Environmental Leadership Award”.

Huawei utgår ifrån konceptet "Tech for a Better Planet", vilket innebär att man använder teknik för att främja grön utveckling och bekämpa klimatförändringar. Enligt Huawei är IKT-teknik kraftfulla verktyg för att minska koldioxidutsläppen, främja förnybar energi, bidra till en cirkulär ekonomi och skydda naturen.

I sin egen verksamhet strävar Huawei efter att främja energihushållning och utsläppsminskning samt att använda mer förnybar energi. Samtidigt fokuserar vårt Digital Power business på områden som hållbar energiproduktion, elektrifiering av transporter och grön IKT-infrastruktur för att underlätta den globala energiomställningen. I slutet av 2022 hade Huawei hjälpt sina kunder att generera över 695,1 miljarder kWh grön energi och minskat kundernas elförbrukning med 19,5 miljarder kWh, vilket motsvarar att nästan 340 miljoner ton koldioxidutsläpp undviks.

Dessutom integrerar Huawei begreppet cirkulär ekonomi i sin livscykelstyrning av produkter, från produktdesign till livslängdens slut. Vi är fast beslutna att använda mer miljövänliga material och miljövänligare förpackningar, minska koldioxidutsläppen i våra processer och producera mer hållbara produkter som minskar avfallet. För att komplettera våra egna insatser samarbetar vi med partners som miljöskyddsorganisationer och vetenskapliga forskningsinstitut, för att utnyttja tekniken på innovativa sätt för att skydda skogar, våtmarker, oceaner och naturen som helhet.

-Hållbar utveckling är en viktig del av Huaweis övergripande strategi. För att ta itu med den globala utmaningen med klimatförändringarna anser vi att teknik är en viktig faktor för hållbar utveckling för att skapa en mer inkluderande och miljövänlig värld. Huawei hoppas kunna samarbeta med globala kunder, leverantörer och partner för att främja grön och hållbar utveckling inom olika industrier och bygga upp ett samhälle med låga koldioxidutsläpp säger Tao Jingwen, styrelseordförande och direktör för kommittén för hållbar utveckling på Huawei.

- Miljötransparens är det första avgörande steget mot en nettonoll- och naturpositiv framtid. Under ett år med ständigt ökande miljöoro runt om i världen – från extrema väderförhållanden till aldrig tidigare skådade förluster till naturen – är behovet av omvandlings-, brådskande och samarbetsinriktade förändringar mer avgörande än någonsin, sa Dexter Galvin, global chef för Corporations and Supply Chains på CDP.

- Eftersom CDP fortsätter att höja ribban för vad som betecknas som ledaskap inom klimat, skogar och vatten hoppas vi att ambitionerna och åtgärderna hos företagen på A-listan – och de som vill ha en plats på den – ska göra detsamma, forsätter Galvin.