Flera av Huaweis patentansökningar härstammar från forskning och utveckling genomförd i Sverige (Illustration)

Huawei registrerade näst flest patent i Europa 2020

Huawei registrerade näst flest patent i Europa under 2020 enligt årsrapporten från EU:s patentkontor EPO som släpptes i veckan. Denna vecka släppte dessutom Huawei en egen rapport kring innovation och immaterialrätt som visar att företaget idag har fler än 100 000 aktiva patent globalt.

Med 3 113 patentansökningar rankas Huawei tvåa på listan över företag med flest patentansökningar i EU under 2020, enligt en ny rapport från EU:s patentkontor EPO som släpptes i veckan. Flest patent förra året kom från Samsung, med LG på tredje plats.

Företag från USA ansökte om flest patent i EU under 2020, med kinesiska företag på plats fyra och svenska företag på plats elva – före Danmark på plats tolv, Finland på plats femton och Norge på plats tjugotre.

I veckan släppte dessutom Huawei en ny rapport kring innovation och immaterialrätt under kongressen ”Forum on Innovation and IP Prospects in 2021 and Beyond” som hölls vid företagets huvudkontor i Shenzhen. I rapporten slår Huawei fast att de är en av ledande innehavarna av patent internationellt tack vare sina stora investeringar i innovation. I slutet av 2020 hade Huawei över 100 000 aktiva patent över hela världen.

– Innovation har varit själva kärnan i vår verksamhet ända sedan Huawei grundades. Jag är verkligen stolt över att vår svenska forskningsavdelning ansökt om ett stort antal viktiga patent och har starkt bidragit till företagets framgång inte bara i Sverige utan internationellt, säger Peter Lundin, Vice President R&D Huawei Sweden.

Flera av Huaweis patentansökningar härstammar från forskning och utveckling genomförd i Sverige. Det är mer än 20 år sedan som Huawei öppnade sitt första europeiska forsknings- och utvecklingscentrum i Kista i Stockholm. Idag har företaget forskning och utveckling i Göteborg och Lund där stora investeringar görs för att möjliggöra ny teknik inom bland annat artificiell intelligens, 5G, 6G, molntjänster och IoT.

Läs mer om Huaweis rapport här

EPO-rapporten finns här