Huawei är partner till Hack The Crisis 2020 i kampen mot Covid-19

Huawei stödjer innovationskraft under Hack The Crisis

Den 3-6 april anordnas Hack The Crisis Sweden, ett digitalt hackathon på initativ av den svenska regeringen där är alla välkomna att bidra med innovativa idéer och lösningar i kampen mot Covid-19. Huawei är en av flertalet partners som går samman för att ta sig an samhällsutmaningen genom öppen och datadriven innovation.

-Det är en självklarhet för oss att bidra till Hack The Crisis. Nu måste vi alla hjälpas åt. Vi stöttar långsiktigt utvecklingen av tech-kompetens inom innovationsekosystemet i Sverige och vill främja öppen och datadriven utveckling som en integrerad del i den offentliga verksamheten. Vi har redan under våren sett goda exempel från flera länder där 5G och AI bidragit med konkreta lösningar i sjukvården. Genom att samarbeta med flera aktörer under en begränsad tid kan vi genom Hack The Crisis hjälpas åt för att bidra med lösningar som kan hjälpa samhället, säger Kenneth Fredriksen, Nordenchef på Huawei.

Huawei stöttar och följer med stort intresse Hack The Crisis teamens angrepsätt och resultat och kommer bland annat att bidra med prispengar till bästa innovation. Huawei håller årligen ett hackathon med studenter från bland annat KTH, Uppsala Universitet och Chalmers som tävlar i team och med jury från Huawei´s R&D Center i Stockholm Kista. Intiativet syftar till att utveckla effektivare lärandealgoritmer och engagera studenter till att hitta dem bästa digitala lösningarna.

Fakta Hack The Crisis

Under helgens hackathon kommer arbetet kretsa kring följande tre fokusområden: rädda liv, rädda samhället och rädda företag. De lösningar som tas fram under hackathonet ska kunnas användas av myndigheter, regioner eller kommuner för att underlätta deras arbete mot Covid-19. Alla som vill delta i hacket kan anmäla sig själv eller ett team på Hack the Crisis hemsida