Huawei till regeringen: "Auktionen bör endast genomföras när de juridiska processerna är klara"

Idag publicerar Huawei ett öppet brev till svenska regeringen genom en helsidesannons i Dagens Industri. ”Regeringen styr riket. Det är inte för sent. Skjut upp auktionen.” uppmanar Huawei-cheferna Kenneth Fredriksen och David Liu regeringen med anledning av att PTS planerar att genomföra auktionen av svenska 5G-licenser trots att flera juridiska processer pågår.

På tisdag den 19 januari planerar Post- och telestyrelsen, PTS, att sätta igång auktionen av svenska 5G-licenser, trots att det pågår flera rättsprocesser kring att operatörerna inte tillåts använda Huawei-utrustning i utbyggnaden av det svenska 5G-nätet.

- PTS beslut att utesluta Huawei från den svenska 5G-utrullningen kom som en total överraskning, då PTS varken pratat med oss på förhand eller presenterat några som helst bevis som skulle kunna motivera beslutet. Vi har förgäves de senaste månaderna försökt att få till en konstruktiv dialog med såväl PTS och andra svenska myndigheter som med regeringen för att få veta varför vi utesluts från den svenska 5G-marknaden och hur vi tillsammans kan hitta en väg framåt som alla parter kan acceptera, säger Kenneth Fredriksen Executive Vice President, Huawei Central East Europe & Nordic Region.

I det öppna brevet skriver Kenneth Fredriksen och David Liu, VD Huawei Norden och Baltikum, bland annat att ”EU:s medlemsstater har gemensamt tagit fram en verktygslåda med åtgärder för att garantera säkerheten i 5G-näten. Sverige slår dock in på en helt egen och extrem linje som bryter mot EU:s intentioner.”. I brevet skriver de också att ”Huawei har full förståelse för svenska myndigheters fokus på nationell säkerhet. Andra EU-stater har dock visat att högt ställda säkerhetskrav kan förenas med ett system som bygger på fri konkurrens och fortsatt innovation.”.

- Det är fullständigt orimligt att genomföra auktionen redan nu medan flera juridiska processer pågår. Det kommer att leda till enorma kostnader för operatörerna och det är svenska konsumenter och företag som kommer att få betala notan. När domstolarna har meddelat sina beslut kommer det juridiska läget att vara klarare, det är några månader till dess men det kommer att vara nödvändigt för att undvika ytterligare år av försening, säger Kenneth Fredriksen.

Kenneth Fredriksen och David Liu skriver vidare i det öppna brevet att ”Det finns lösningar. Vi har genom hela processen sökt dialog med myndigheterna. Vi har kommit med flera förslag för att hitta vägar framåt. Vi har inget att dölja.”. Det öppna brevet avslutas med en uppmaning till den svenska regeringen: ”Regeringen styr riket. Det är inte för sent. Skjut upp auktionen.”.

Se hela annonsen som bilaga till detta pressmeddelande.