Dagens industris digitala konferens "Industri 4.0" arrangerades den 17 november. Medverkade gjorde bland andra Johan Westin, CTO Nordics Cloud & AI Huawei Sverige

Investeringar! Affärsmodeller! Teknologi! Kommer den fjärde industriella revolutionen förändra allt?

Den 17 november arrangerade Dagens industri den digitala heldagskonferensen ”Industri 4.0". Huawei är huvudpartner till konferensen som fokuserade på investeringar, affärsmodeller och teknologi. Medverkade gjorde bland andra Johan Westin, CTO Nordics Cloud & AI Huawei Sverige, som berättade om hur Huawei bidrar till utvecklingen av industri 4.0.

Andreas Johansson, Dagens industri, modererade dagens samtal och diskussioner om den fjärde industriella revolutionen med beslutsfattare och strateger från svenska industribolag. Talarna diskuterade affärsmodeller, investeringar, svensk industris konkurrenskraft och vilken roll artificiell intelligens spelar inom industrin och teknologi.

I konferensen medverkade Johan Westin i tre programpunkter: ”Befinner vi oss i den mest kritiska fasen av en ny industriell revolution?”, ”Verklighetens AI i Industrin, vad kan den göra och vad gör vi idag?” och panelsamtalet ”Digitala byggstenar för industri 4.0”.

– Vi är med och driver digitaliseringen oavsett om det gäller industri, smarta hem, smarta städer, publika miljöer, så vill vi leverera digitalisering och en digital värld till varje person, varje hem och organisation, för en fullt uppkopplad och intelligent värld. Det är vårt budskap och något vi gör redan idag, säger Johan Westin.

Hur kan industri 4.0 förbättra vården?

– Vi arbetar mycket inom vården, med remote-diagnostik, forskning runt covid-19 och tillämpning av AI för att hitta nya mediciner, robothantering inom sjukvården för att hantera medicinskt avfall. Det finns många exempel på hur vi arbetar med industri 4.0 inom hälso-och sjukvården.

Vilka utmaningar har industrin framåt när det gäller att applicera AI i sina verksamheter?

– Svenska industrin är ganska historiskt baserad. Primärt handlar AI om databehandling och att kunna dra intelligenta slutsatser av den data vi har. I produktionskedjan kommer vi se ytterligare steg framåt eftersom vi pratar om AI som en möjliggörare för industri 5.0. AI är en del av industri 4.0 men för att komma till industri 5.0 och få machine-to-man-interaktionen är nästa generations industri-tillämpningar och då måste man modernisera mycket i industriparkerna. Det tar sin tid, men vi är på väg dit, säger Johan Westin.

I konferensen deltog även Ibrahim Baylan, näringsminister, Anders Borg, tech-investerare och tidigare finansminister och representanter från Vattenfall, AstaReal, Autoliv, Scania, Nederman, NEVS, IFS, ABB Industrial, Teknikföretagen, App4Mation, Dassault Systemes, Setra, Stora Enso och Boston Consulting Group