PTS beslut skapar direkta kostnader på 9,7 miljarder kronor för operatörer och konsumenter

Om PTS beslut att telekomoperatörer i Sverige inte kan använda Huawei-utrustning i sina 5G-nät fullföljs skapas direkta kostnader på 9,7 miljarder kronor för svenska operatörer vilket motsvarar dryga 2 000 kronor per hushåll i Sverige. Det visar en beräkning och rapport gjord av den advokatbyrån Avance på uppdrag av Huawei.

Post- och telestyrelsen (PTS) beslut den 20 oktober 2020 att förbjuda telekomoperatörerna att ha utrustning från Huawei och ZTE i sin infrastruktur kommer att medföra stora kostnader; såväl direkta för telekomoperatörerna, som indirekta för samhället i stort. För att få en uppfattning om vilka kostnader beslutet kommer att innebära gav Huawei den finska advokatbyrån Avance i uppdrag att göra en oberoende ekonomisk analys av konsekvenserna.

Rapporten och beräkningarna visar att kostnaden för att byta ut utrustning beräknas uppgå till cirka 9,7 miljarder kronor, vilket innebär 2 059 kr utslaget på varje hushåll i Sverige. Dessa kostnader realiseras i sin helhet relativt snart efter att förbudet har genomförts. En jämförelse med tidigare analyser och erfarenheter tyder också på att de direkta kostnaderna bara är ungefär en tiondel till en tredjedel av den totala ekonomiska kostnaden. Även om det råder osäkerhet i uppskattningarna ligger den totala ekonomiska kostnaden för den svenska ekonomin mot bakgrund av tidigare resultat mellan 24,1 miljarder kronor och 108,1 miljarder kronor.

- Denna kostnadsberäkning är konservativ då jag uteslutit flera faktorer som är osäkra, men som vi vet genererar kostnader. Vi har heller inte tittat på sekundäreffekter som att priserna stiger när konkurrensen minskar, säger Petri Rouvinen, ekonom på Avance Advokatbyrå.

Rapporten från Avance lutar sig också mot GSMA, en organisation som representerar 750 operatörer och ytterligare 400 företaget från det mobila ekosystemet. Deras analys av en försening av 5G-utrullningen visar att en uteslutning av Huawei kommer att försena 5G-nätverken med minst 1,5 år.

Om några månader kommer den legala situationen i Sverige att vara tydligare och även om det innebär ytterligare en tids väntan är det nödvändigt att vänta till dess för att inte få den försening på över 1,5 år som en förhastad 5G-auktion kan leda till.

Rapportens slutsatser stämmer väl överens med operatörernas egna beräkningar enligt medieuppgifter samt kompletterar bilden som Oxford Economics rapport pekar på.

Hela rapporten från Avance finns bifogad till detta pressmeddelande.