Viktigt att 5G-auktionen inte genomförs i juridiskt kaos

Kammarrätten i Stockholm beslutade idag att förbudet mot att använda Huaweis produkter i det svenska 5G-nätet är överklagbart och att Huawei som leverantör kan föra en sådan talan, även om den tillfälligt häver förvaltningsrättens inhibition av vissa av villkoren för den kommande auktionen av 5G-licenser. Det innebär en dramatiskt ökad osäkerhet för den fortsatta processen, och risken är överhängande för ännu mer långtgående förseningar i 5G-utbyggnaden.

- Kammarrätten har kommit fram till att den slutliga utgången i målet är ’oviss’, vilket innebär att det juridiska kaoset fortsätter. Marknaden måste nu räkna med att PTS-beslutet kommer att rivas upp och att PTS därmed får börja om ärendet från början. Detta riskerar att leda till ytterligare förseningar och kaos. Beslutet är också en svår motgång för PTS, eftersom det står klart att myndigheten begått fel i tillståndsprocessen när den valde att inte betrakta Huawei som part och inte konsulterade bolaget. Det är nu fastslaget att Huawei har rätt att överklaga och är part i tillståndsprocessen, säger Ola Hansson, Huaweis advokat.

Beslutet är ett ”inhibitionsbeslut”, alltså ett tillfälligt beslut. Kammarrätten har genom beslutet inte tagit slutlig ställning i målet. Den prövningen kommer att fortsätta i Förvaltningsrätten i Stockholm. Förvaltningsrättens interimistiska beslut om inhibition av vissa villkor i Post- och telestyrelsens (PTS) beslut från den 20 oktober hävs dock. Detta trots att flera av de operatörer som har planerat att delta förlitar sig på komponenter från Huawei, och svävar i stor osäkerhet vad gäller kostnader och kapacitet så länge hotet om förbud mot Huawei kvarstår.

- Det ligger inte i någons intresse att 5G-auktionen hålls medan det fortfarande pågår en rättslig prövning i domstolarna. Huawei uppmanar därför PTS att avvakta den slutliga rättsliga prövningen och inte inleda auktionen med de tydliga osäkerheter som råder. Konkurrensen sätts helt ur spel om PTS väljer att gå vidare med auktionen utan fastställda villkor för vilken utrustning som kan användas, säger Kenneth Fredriksen, vice vd för Huawei CEE och Norden.

Huaweis överklagande i förvaltningsrätten grundar sig i PTS beslut om att förbjuda viss utrustning i 5G-näten strider mot grundläggande processuella principer och är materiellt felaktigt. PTS beslut har bland annat inte varit sakligt, motiverat eller proportionerligt, och PTS har åsidosatt Huaweis rätt att bli hörd om ett så ingripande beslut. Någon bevisning för påståendena om säkerhetsrisker har heller inte presenterats.

- Det är tydligt att Huawei inte har blivit behandlade som lagen kräver i denna process och vi ser fram emot att bevisa detta i rätten. Vi hoppas självklart på en lösning som är positiv för alla parter och kommer att stå upp för och försvara våra rättigheter, avslutar Ola Hansson.