CES 2015: Huawei och Omlet i samarbete om social plattform

CES 2015: Huawei och Omlet i samarbete om social plattform

Las Vegas, USA – 8 januari, 2015 – Under den pågående teknikmässan CES 2015 i Las Vegas, USA presenterar Huawei ett nytt samarbete med den sociala plattformen Omlet. Omlet gör det möjligt för användare att chatta och dela bilder med vänner i realtid utan att förlora äganderätten till det innehåll som de väljer att dela. Samarbetet innebär att Omlet komer att vara förinstallerat på Huaweis kommande Android-enheter.

Med Omlet får användarna full kontroll över sitt innehåll, och kan välja att lagra sitt innehåll med hjälp av tjänsterna Box, Dropbox eller Baidu Cloud. Förutom ökad säkerhet och integritet kommer samarbetet även att förbättra den sociala upplevelsen genom att göra det möjligt att dela meddelanden, bilder, filmer och teman med ett enda klick.

– Omlet är en unik plattform som bidrar till Huaweis mission om att skapa världens bästa mobila användarupplevelse. Genom att skapa ett mer sömlöst och säkrare sätt att dela innehåll på hjälper Omlet till att skapa en mer social och uppkopplad upplevelse för Huaweis användare, säger Su Jie, Vice President för R & D, Huawei Consumer BG.

Samarbetet med Omlet kommer bland annat att innebära följande funktioner:

• Share-First: Delningsfunktion för den låsta skärmen
    Huawei och Omlet gör det möjligt att dela foton från en låst skärm. Funktionen, som kallas Share-First, gör det möjligt för användare att ta en bild och dela den utan att låsa upp sin smartphone, vilket gör det till det snabbaste sättet att dela en nytagen bild från en smartphone. Samtidigt kommer mottagare att ha möjligheten att titta på och spara foton från en låst enhet.
  • Theme-Share: Dela teman med vänner
    Theme Share-funktionen är ideal för Huawei-användare som gillar att ladda ner teman och personalisera sina smartphones.
  • Social Gallery: Skapa och dela gemensamma fotoalbum
    Social Gallery-funktionen bygger på Omlet-plattformen och gör att användare kan skapa, dela och kommentera ett fotoalbum med sina vänner utan att använda sig av någon central lagring.

Dessa funktioner levereras med Huaweis enheter senare i år och är de första nyheterna från partnerskapet mellan Huawei och Omlet.

– Användarna kommer att älska hur Omlet förenklar delningen via Huaweis smartphones. Samarbetet med Huawei ger Omlet en möjlighet att ytterligare utöka det öppna, sociala, integritetsvärnande ekosystemet, som är den primära uppgiften för oss på Omlet, säger Monica Lam, grundare av Omlet och professor i Computer Science vid Stanford University.

Huawei på CES 2015
Under årets CES-mässa i Las Vegas visar Huawei upp fler än 100 produkter. Där ingår de senaste flaggskeppsprodukterna inom smartphones, wearables, läsplattor, mobila nätverksprodukter, produkter för hemmanätverk, enheter för smarta hem, OTT-produkter och fordonsanpassade moduler. Mässan innebär även startskottet för Hilink-eran, en strategi som erbjuder fullt integrerade mobila internetlösningar runt om i världen. Detta är en del av löftet om att erbjuda den senaste tekniken till konsumenterna och skapa uppkopplade upplevelser för människor oavsett var de befinner sig.

– 2014 var vårt mest framgångsrika år hittills. Vår strategi att fokusera på mellan- och ”high-end”-produkter har lyckats och försäljningen av smartphones har ökat med 30 procent till över 11,8 miljarder dollar. De båda flaggskeppstelefonerna Huawei Ascend P7 och Huawei Ascend Mate7 har visat sig vara mycket populära världen över. Samtidigt har varumärket växt och Huawei har, som det första kinesiska varumärket, placerat sig på listan över Interbrands Top 100 Global Brands of 2014, säger Mr. Richard Yu, CEO på Huawei Consumer BG.

Bolagets smartphones har tagits emot väl av konsumenterna och speglar satsningen på flaggskeppsprodukter inom mellan- och “high-end”-segmentet, vilket även lett till ökade leveranser under året. Som ett resultat av detta har Huaweis varumärkeskännedom ökat från 52 procent under 2013 till 65 procent under 2014. Dessutom har värdet för “brand recommendation” ökat med 43 procent, enligt IPSOS.

För mer information, högupplösta bilder och/eller produkttest vänligen kontakta:
Jonathan Stara, Spotlight PR
E-post: jonathan.stara@potlightpr.se