Huawei utser David Liu till ny VD i Sverige. (Foto: Huawei Techonolgies AB)

Huawei utser David Liu till VD i Sverige

[Stockholm, Sverige, 19 December, 2019] Huawei, en ledande leverantör av infrastruktur för informations- och kommunikationsteknologi (IKT) och smarta mobila enheter, har utsett Mr David Liu till VD för Huawei Technologies Sweden AB.

Mr Liu ansvarar för företagets strategier, inriktning och operativa resultat, samt för nya affärer i Sverige, Finland, Island, Estland, Lettland och Litauen.

Före nuvarande roll har Mr Liu varit VD för Huawei Technologies (Finland) Co. Ltd sedan juni 2017, där han har lett bolaget till stora affärsframgångar.

Sedan han kom till Huawei 2001 har han innehaft flera ledande positioner inom företaget inklusive: Deputy Director of Global Government Affairs vid Huaweis huvdkontor, Director of Public Affairs and Communication för sydostasien, Account Sales Director, Solution Sales Director, och Public Relations Manager.

Med sina årtionden av erfarenhet inom telkomindustrin är han djupt involverad i den strategiska planeringen och genomförandet av Huaweis globala verksamhet.

Mr Liu har en kandidatexamen från Hangzhou Electronic Science and Technology University.

– 2020 firar Huawei sitt 20-årsjubiléum i Sverige. Vi kommer att fortsätta investera och växa i Sverige. Vi kommer bidra till det lokala samhället genom vår innovation och samarbetsvilja för att bidra till gemensam framgång för Sverige, säger David Liu, VD för Huawei i Sverige.

Huawei befordrade Mr Kenneth Fredriksen till Executive Vice President of CEE&Nordic European Region, med regionalt ansvar för hela den nordiska och baltiska marknaden.

Huawei är en ledande global leverantör av informations- och kommunikationsteknik. Genom att utveckla attraktiva och säkra lösningar, tjänster och produkter skapar vi maximalt värde för teleoperatörer, företag och konsumenter. Med utgångspunkt i vårt engagemang för kundorienterad innovation, cybersäkerhet och starka samarbeten erbjuder Huawei helhetslösningar för nätverk och molnbaserade tjänster. Huawei utvecklar också konsumentelektronik som mobiltelefoner, surfplattor och modem för mobilt bredband. Huaweis lösningar och produkter används i över 170 länder, till nytta för mer än en tredjedel av världens befolkning. Huawei etablerades i Sverige år 2000 och har idag över 600 medarbetare inom forskning, utveckling och försäljning.