Honors Modbarometer 2016 avslöjar: så modiga är svenskarna

Honors Modbarometer 2016 avslöjar: så modiga är svenskarna

Tillsammans med TNS Sifo har Huaweis dottervarumärke Honor kartlagt hur svenskarna förhåller sig till mod i Honors Modbarometer 2016. Vad är mod och hur modiga tycker svenskarna att de är? Resultaten visar bland annat att mod är en träningsfråga och att svenskarna bryr sig mer om mod än man kanske tror.

Att göra något man egentligen inte vågar; så definierar svenskarna vad mod står för. Tillsammans med TNS Sifo har Huaweis märke Honor frågat 1049 svenskar i åldrarna 18-80 hur de ställer sig till modighet. Resultaten sammanfattas i Honors Modbarometer 2016.

Sju av tio tycker att de borde ha mer civilkurage och under 2016 vill svenskarna bli mer ödmjuka och empatiska. Var tredje svensk tycker att mod står för att våga göra det man tror på, även om det kan bli fel ibland. Men vad tycker svenskarna om sitt eget mod? Över hälften av Sveriges befolkning, 64 procent, anser att de kan bli modigare än de är i dagsläget och knappt 20 procent tycker att de är precis så modiga som de behöver vara. Men misströsta inte, åtta av tio svenskar anser att mod går att träna upp genom att utsätta sig för sina rädslor.

På frågan om det är viktigt att testa sina gränser och våga utmana sig själv svarar hälften av svenskarna att de definitivt vill se sig utmanade, och hälften svarar att det är relativt viktigt att testa sina gränser och utmana sig själv. Här skiljer det sig markant mellan män och kvinnor, speciellt bland yngre. I åldrarna 18-29 år anser 48 % av männen att det är viktigt att testa sina gränser och våga utmana sig själv men hos kvinnorna är siffran så hög som 71 %. Kanske är det så att unga kvinnor är bättre på att våga och utmana sig själva än män i samma ålder?

– Mod är ett subjektivt begrepp som inkluderar allt ifrån empati till förmågan att ta klivet utanför komfortzonen, att våga utvecklas och sist men inte minst - att våga utmana, säger Peter Lundkvist, marknadschef på Huawei.

Vikten av att hjälpa andra
Civilkurage är något svenskarna också kan förbättra, sju av tio anser nämligen att de skulle kunna ha mer av det. Nära en av fem, 19 procent, är däremot fast övertygade om att de alltid sätter sig själv i andra rummet i förmån för andra.

Snyggare, modigare och mer socialt kompetent – så vill svensken förbättra sig själv under 2016
På frågan av vad svensken helst vill utveckla med sig själva under kommande år svarar mer än en tredjedel att de vill förbättra sin fysik. Femton procent vill bli bättre på att förhålla sig till andra och tolv procent vill bli modigare genom att våga testa nya saker.

Om Honor Modbarometer 2016
Modbarometern är en rapport från Huaweis dottervarumärke Honor som kartlägger svenskarnas åsikter och beteenden relaterade till mod. Undersökningen genomfördes tillsammans med TNS Sifo under december 2015.

För mer information, vänligen kontakta:

Isak Hagen
Presskontakt Huawei