Huawei börjar rulla ut EMUI 10.1 i sommar

Huawei börjar att rulla ut EMUI 10.1 i sommar

Nu presenterar Huawei det globala utrullningsschemat för EMUI 10.1 och under sommaren kommer användare ta del av den nya versionen av användargränssnittet. Uppdateringen av EMUI 10.1 presenterades första gången på lanseringen av P40-serien i mars i år och bygger på att ge användarna en sömlös upplevelse över flera enheter.

EMUI 10.1 kommer med nya uppdateringar av funktioner som Always on Display och Multi-Window samt med förbättringar för Multi-Screen Collaboration. Användare kommer också att märka av betydande förändringar i användarupplevelsens design liksom förbättringar i prestanda och säkerhet.

Modeller som kommer att få uppdateringen - I slutet av juni kommer Huawei att börja rulla ut uppdateringen av EMUI 10.1 till ett flertal mobil- och tabletmodeller. På listan finns Huawei P30, P30 Pro, Mate 20, Mate 20 Pro, Porsche Design Mate 20 RS, Mate 20 X, Mate 20 X (5G), Nova 5T, Mate Xs, P40 Lite, Nova 7i, Mate 30, Mate 30 Pro, Mate 30 Pro 5G, MatePad Pro och MediaPad M6 10.8 tum.

Uppdaterad design av användargränssnittet - Utformningen av EMUI 10.1 är baserad på manéret som introducerades i EMUI10 - Beyond Beauty. Nya tillägg och förbättringar som gjorts i denna version optimerar användarupplevelsen och främjar fördelarna med ekosystemet.

EMUI 10.1 kommer bland annat med en uppdatering av Always on Display (AOD), en funktion som ska återspegla levande färger och nyanser av himlen när skärmen är låst. I EMUI 10.1 kommer funktionen i en ny tappning med 3D Rendered Always-on Display. Den ger en fängslande tredimensionell upplevelse när den separerar digitala figurer från bakgrunden i en multi-layer konstruktion. Den här funktionen rullas ut till fler enheter i den här uppdateringen. (*Tillgängligheten för den här funktionen kan variera beroende på modeller)

Användare kommer också få tre olika typer av animationer för fingeravtrycksläsaren. Dessa är inspirerade av tre element – jord, eld och vatten. Huawei har uppdaterat Multi-Window-funktionen som tillåter användare att arbeta i två appar samtidigt. När användare sveper inåt, från antingen vänster eller höger sida, kommer en sidofält upp och appar kan dras ut dit. Med funktionen kan man exempelvis dra och släppa bilder, texter eller filer från ett fönster till ett annat. Flytande aviseringar gör det dessutom enkelt att svara på meddelanden utan att behöva lämna den aktuella appen.

Den nya uppdateringen kommer dessutom med funktionen Friction Slide som ger en mjuk och naturlig upplevelse när användare scrollar. Rullningsfunktionen fungerar med optimal acceleration vid ojämn uppdateringshastighet, vilket gör att användare får en smidig upplevelse när de läser exempelvis en artikel eller surfar in på en webbplats.

Huawei Share - Huawei Share är har också fått förbättringar. Funktionen är ursprungligen introducerad för att möjliggöra höghastighetsdataöverföringar mellan smartphones och datorer men kan nu även underlätta överföringen mellan 1 + 8-enheter såsom smartphones, PCs, smarta högtalare och surfplattor.

Multi-Screen Collaboration - Multi-Screen Collaboration underlättar för användare att arbeta mellan smartphones och bärbara datorer från Huawei. Användare kan således använda båda enheterna på en enda skärm. EMUI 10.1 kommer med några smarta uppdateringar för Multi-Screen Collaboration. Användare kan nu plocka upp ljud- eller videosamtal på PC, använda PC-applikationer för att öppna filer och hyperlänkar på telefonen eller använda telefonens internetuppkoppling på datorn med ett enda tryck. Denna sömlösa funktion mellan skärmar förbättrar produktiviteten och effektiviteten för användare.

Cross-Device Photo Gallery - En ytterligare del i Huaweis distribuerade ekosystem är Cross-Device Photo Gallery som tillåter att användare kommer åt bilder som ligger på olika plattformar. När användare till exempel har bilder på sin smartphone och på sin bärbara dator hjälper denna anslutning att bläddra och söka igenom alla filer på en skärm, förutsatt att de är anslutna till samma Wi-Fi AP-nätverk och inloggade på samma HUAWEI-ID. Cross-Device Photo Gallery är nu tillgängligt i EU-regionen men kommer snart att ha stöd i fler länder.

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som trea i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2016. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.

För kontinuerliga uppdateringar, följ oss på:

Facebook: https://www.facebook.com/HuaweimobileSE/

Instagram: https://www.instagram.com/huaweisverige/