Huawei Consumer Business Group offentliggör resultatet för första halvåret 2017

Shenzhen, Kina – 27 juli 2017: Huawei Consumer Business Group gick idag ut med sitt finansiella resultat för det första halvåret 2017. Försäljningsintäkterna för årets första sex månader ökade med 36,2 procent jämfört med samma period föregående år, till 105,4 miljarder CNY. Även smartphoneleveranserna ökade till 73,01 miljarder. Det är en ökning på 20,6 procent jämfört med samma period förra året.

– Vår Consumer Business Group har fortsatt att leverera extraordinär tillväxt som slår branschgenomsnittet och har penetrerat högprismarknader runtom i världen. Denna fortsatta tillväxt är ett kvitto på styrkan i varumärket Huawei och det momentum som vi har skapat genom att leverera premium- och marknadsförskjutande enheter som tilltalar dagens kräsna konsumenter, säger Richard Yu, Chief Executive Officer för Huawei Consumer Business Group.

Enligt branschanalysföretaget IDC ökade Huawei sin marknadsandel med 9,8 procent på den globala smartphonemarknaden under det första kvartalet 2017. Denna tillväxt drivs av en betydande ökning av försäljningen av mellanklass- och premiumsmartphones på de viktigaste marknaderna. I Kina tog Huawei 22,1 procent av marknaden där leveranserna ökade med 24 procent jämfört med samma period föregående år.

Huawei har också sett en snabb tillväxt i leveranserna av smartphones i Europa och rapporterar en ökning på 18 procent jämfört med samma period föregående år, med särskilt stark tillväxt i Central- och Östeuropa (CEE) och Norden. Huawei Consumer Business Group upplevde också stora genombrott i Asien-Stillahavsområdet, så som i Thailand, Malaysia, Japan och Sydkorea. Även Ryssland har växt starkt. Enligt siffror från GfK och Sino har Huaweis varumärke Honor konsekvent toppat både försäljningsvolymer av smartphones via nätet samt försäljningsintäkterna i Kina mellan januari och maj 2017.

Denna tillväxt från år till år återspeglas i Huaweis utveckling som ett globalt erkänt premiumvarumärke. Huawei har under 2017 blivit utnämnd som nummer 49 på BrandZ’s Top 100 Most Valuable Global Brands, nummer 88 i Forbes World’s Most Valuable Brands och nummer 40 på varumärkeslistan Brand Finance Global 500 Most Valuable Global Brands.

– Huaweis enheter har tilltalat en global publik på grund av vårt tydliga engagemang för kvalitet, erfarenhet och innovation. Med ett robust ekosystem av konsumentelektronik som innehåller kritikerrosade smartphones, surfplattor, wearables och nu även PC-datorer, vet konsumenterna att de kan lita på Huawei för att leverera den typ av upplevelse som de förväntar sig av en premiumprodukt, säger Richard Yu, Chief Executive Officer för Huawei Consumer Business Group.

Allt eftersom närvaron av Huaweis varumärke stärks kommer även försäljningsstrategin att öka. Huawei har siktet inställt på att växa sitt expansiva nätverk av återförsäljare och nå 56 000 butiker över hela världen i slutet av 2017 - en ökning från 35 000 i maj 2016. Dessa butiker speglar den premiumkänsla Huawei har skapat runtom i världen.

Inför framtiden förväntas Huawei ha en fortsatt stark tillväxt då företaget driver sina produkter mot innovationer inom artificiell intelligens och maskininlärning som kommer att driva den nya "smart eran" framåt. Consumer Business Group har åtagit sig att leverera intelligenta enheter som förutser användarnas behov och passar in mer organiskt i sättet som människor arbetar och bor.

Betydande tillväxt i Central- och Östeuropa samt Norden

Huaweis marknadsandel uppgick till 18,7 procent i CEE och Norden under det första halvåret av 2017, en ökning på 48 procent jämfört med samma period föregående år. Med en ökning på 46 procent i Norden (14,9 procent under första halvåret 2017 och 10,2 procent under första halvåret 2016) befäster bolaget sin starka marknadsposition i den här delen av Europa. Genom sina senaste och tidigare prestationer, med världsomspännande erkännanden, nådde Huawei ett annat viktigt genombrott för hållbar tillväxt och har fortsatt att vara en av marknadsledarna.

Huawei arbetar vid samtliga av sina 15 globala forskningscentra och 36 gemensamma innovationscenter med ny teknik så som sensorer, datahantering och utveckling av sitt Kirin-chipset som är utformad för att få den här typen av funktionalitet på marknaden. Huawei kompletterar också sin egen innovation genom att samarbeta med branschledande företag som Leica, Dolby, Microsoft, Intel och Google.

Genom detta arbete kommer Huawei fortsätta att glädja kunder, utmana branschen och bygga en bättre uppkopplad värld.

För mer information, vänligen besök oss: http://consumer.huawei.com/se/