Huawei genomför samarbete med Dyslexiförbundet

Mellan den 12 och 15 oktober pågår Honor Days då Huawei sänker priset på sin senaste telefon Honor 9 med 1 000 kronor till 3 990 kronor. I samband med det skänker mobiltillverkaren samtidigt 100 kronor till Dyslexiförbundet för varje såld enhet. Syftet är att lyfta läs- och skrivsvårigheter och hur tekniken kan fungera som ett hjälpmedel. För varje #honordays i sociala medier skänker Huawei dessutom 10 kronor till förbundet.

I augusti tidigare i år lanserades Honor 9 och lagom till helgen genomför Huawei Honor Days. Det innebär att priset på telefonen sänks med 1 000 kronor. Under kampanjen går 100 kronor från varje såld Honor 9 till Dyslexiförbundet. Men även de som inte har behov av en ny mobil kan bidra till förbundet. Huawei skänker nämligen 10 kronor varje gång någon taggar #honordays i sociala medier under tidsperioden. Genom detta initiativ vill Huawei belysa hur teknik kan fungera som ett hjälpmedel för människor med dyslexi.

— Smartphones är ett väldigt viktigt hjälpmedel för människor med läs- och skrivsvårigheter och genom Honor Days vill vi lyfta dyslexifrågor och hur tekniken kan underlätta i vardagen, säger Peter Lundkvist, marknadschef för Huawei Sverige.

— Vi är mycket glada över detta initiativ. Smartphones är på många sätt ett otroligt hjälpmedel för människor med kognitiva funktionsnedsättningar som exempelvis dyslexi. Jag tänker bland annat på möjligheten till diktering och uppläsning av texter. Genom att lyfta frågan har vi en möjlighet att bidra till att tekniken fortsätter att utvecklas för att hjälpa människor med läs- och skrivsvårigheter, säger Bengt-Erik Johansson, förbundsordförande för Dyslexiförbundet.

Artisten Petter har varit ansiktet utåt för Honor och har vid flera officiella tillfällen talat öppet om sin dyslexi. Han välkomnar Huaweis samarbete med Dyslexiförbundet.

— Som dyslektiker vet jag vilken kamp det är att leva med läs- och skrivsvårigheter. För mig är mobilen ett fantastiskt hjälpmedel. Det finns smarta funktioner som hjälper mig med min dyslexi. Tekniken gör det både enklare och roligare att läsa och skriva. Jag tycker därför att Huaweis samarbete med Dyslexiförbundet är otroligt viktigt och inspirerande, säger Petter.

Honor Days pågår mellan den 12 och 15 oktober och gäller hos återförsäljarna Dustin, Elgiganten, MediaMarkt, CDON, Webhallen, Power samt NetOnNet.

För mer information, vänligen kontakta:
Peter Larsson, presskontakt
Mail: peter@agency.se