Huawei & Google lanserar premiumtelefonen Nexus 6P – En renare Android-upplevelse

San Francisco 29 september, 2015 – Huawei och Google presenterar tillsammans Nexus 6P, en innovativ smartphone som ger den ultimata Android-upplevelsen. Samarbetet med Google innebär ytterligare ett genombrott på teknikmarknaden för Huawei.

Kort efter att Huawei lanserat Force Touch på nya Mate S på IFA 2015 kommer nya Nexus 6P. Genom den har Huawei tillsammans med Google inlett en nya era för interaktionen mellan människa och maskin. Nexus 6P är en premiumtelefon med 100 % Android-anpassning för bästa integrering med operativsystemet Android 6.0 Marshmallow. Den är konstruerad inifrån och ut för att göra det mesta av världens mest populära operativsystem. Nexus 6P erbjuder den ultimata Android-upplevelsen, där användaren är alltid bland de första att ta emot programuppdateringar.*
*https://support.google.com/nexus/answer/4457705?hl=en

“Huawei är mycket glada över att samarbeta med Google och omdefiniera Nexus upplevelsen på den globala marknaden. Vi värdesätter hur konsumenter anammar mobil teknik i alla stadier av livet och har skapat en smartphone som överträffar alla förväntningar vad gäller design, prestanda och integration av Android 6.0 Marshmallow, den senaste lanseringen av Android.”, säger Richard Yu, VD för Huawei Consumer Business Group.

“Vi är glada att samarbeta med Huawei och att tillsammans introducera våra kunder för Nexus 6P, vår starkaste premiumtelefon, och Android 6.0, Marshmallow, vårt mest högpresterande operativsystem någonsin.”, säger Hiroshi Lockheimer, VP Android, Chromecast och Chrome OS på Google.

Elegant design
Med Huaweis erfarenhet från sina senaste flaggskeppsmodeller, Mate S och P8, är Nexus 6P vackert och elegant designad. Nexus 6P är tillverkad av eloxerat aluminium från flygindustrin och har kurvor och konturer likt en maskin, som byggd för att dra blickar till sig. Diamantavfasningar omringar dess kanter och den skulpterade baksidan av telefonen går i harmoni ihop med kameran.

Kraftfull kamera med bättre ljusinsläpp
Nexus 6P har den bästa all-around kameran som någonsin suttit i en Nexus. De större 1.55μm-pixlarna fångar mer ljus även under svaga förutsättningar för att producera fantastiska detaljer och skarpa bilder. Med Nexus 6P går det även att filma i 4K. Den har en 8MP framåtvänd kamera baserad på Googles innovativa HDR+ teknik, vilket gör den till en av de bästa selfie-kamerorna på marknaden. Med en snabbare Google kamera-app, missar du aldrig ett ögonblick och med den smarta Google Photos-appen blir dina minnen lätta att återuppleva och alltid nära till hands.

Fingeravtryckssensor- Förenklad säkerhet med en fingertoppNexus är snabbare och säkrare med en fingeravtryckssensor. Sensorn är placerad på baksidan av Nexus 6P för att komplettera det naturliga sätt du håller telefonen på. Med en enkel knapptryckning slår du på telefonen och låser upp dina program för smidig, enkel åtkomst.

Innovativ teknik – byggd på verklig kraft
Nexus 6P:s skärm är en 5.7” WQHD AMOLED display med 518 pixlar per tum. Skärmen är perfekt för att spela spel, titta på filmer och få arbete gjort i. Den har fantastisk skärpa och framsidans stereohögtalare ger skarpt och klart ljud. Med den senaste versionen av octa-core processorn Qualcomm® Snapdragon™ v2.1 810 under huven, är prestandan på Nexus 6P snabbare än någonsin. Det inbyggda 3450mAh batteriet låter dig prata, skicka sms och använda appar från morgon till kväll. Den medföljande snabbladdaren ”typ C” ger upp till sju timmars batteritid efter endast 10-minuters laddning. *

* Alla påståenden gällande batteritid är ungefärliga och baseras på en genomsnittlig blandad användning som innefattar både användning och stand-by tid. Batteriets prestanda kommer att variera och beror på många faktorer, inklusive signalstyrka, nätverkskonfiguration, batteriets ålder, driftstemperatur, enhetsinställningar, och röst, data och andra appars förbrukning av telefonens batteri.

Övrig information - Sverige
Nexus 6P släpps preliminärt i Sverige den 18 november. Telefonen kommer i färgerna aluminium (Silver) och Graphite (svart), versionerna har 32/128GB lagringsutrymme.
Rekommenderat konsumentpris från 6 295 kronor.

För mer information, vänligen kontakta:
Peter Lundkvist, Huawei Technologies Sweden AB
Email: Peter.lundkvist@huawei.com

Om Huawei Consumer BG
Huawei’s produkter och tjänster finns i över 170 länder och täcker en tredjedel av världens befolkning. Föregående år (2014) var Huawei den tredje största leverantören av mobiltelefoner i världen. Huawei har totalt 16 FoU-center uppsatta i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Huawei Consumer BG är en av Huawei’s tre affärsenheter och har hand om smartphones, mobila bredbandslösningar, enheter för hemmet samt molntjänster. Huawei’s globala nätverk är baserat på 20 års erfarenhet inom telekom-industrin och är dedikerade att leverera den senaste inom den tekonologiska utvecklingen till konsumenter världen över.