Siri Børsum, Global VP Finance Vertical Eco-development & Partnerships, Huawei och Christoffer Andvig, vd Neonomics

Huawei i globalt samarbete med norska Neonomics för ”open banking”-tjänster i AppGallery

Huawei meddelar idag att man inleder ett globalt samarbete med norska Neonomics. Neonomics är en ledande leverantör av API-plattformar och företagets Open Banking-tjänster blir nu tillgängliga i AppGallery. Där såväl utvecklare som slutanvändare nu kan ta del av dem.

Partnerskapet med Neonomics stärker Huaweis AppGallery-vision om att förnya och erbjuda bättre finansiella tjänster till både partners och kunder. Företagets uttalade mål är att tillhandahålla innovativa finansiella tjänster till varje person, varje hem och varje organisation. Neonomics teknik kommer att göra bättre och mer konkurrenskraftiga betalningslösningar tillgängliga för Huaweis 560 miljoner månatliga aktiva användare över hela världen. Inledningsvis rullas tjänsten ut till 90 miljoner europeiska användare.

Samarbetet ska bidra till ökad tillväxt och Siri Børsum, som har ett globalt uppdrag att bygga Huaweis ekosystem av bank- och finansiella tjänster, menar att samarbetet med Neonomics har stor betydelse för vidareutvecklingen av företagets egen appbutik, AppGallery.

- Efter noggranna utvärderingar av flera aktörer inom Open Banking valde vi att ett samarbete med norska Neonomics. Företaget har en unik API-plattform och har den expertis som krävs för att stödja våra partners över hela Europa. Vi värderar också kultur och vision högt i ett partnerskap och genom en gemensam vision kommer vi att erbjuda kunderna fler alternativ och finansiella lösningar, säger Siri Børsum, Global VP Finance Vertical Eco-development & Partnerships på Huawei.

- Vi är stolta över att arbeta tillsammans med Huawei, som med sina investeringar stärker framtidens finansiella tjänster. Vi har båda en stark tro på kundfokus och gott samarbete. Med vår tekniska infrastruktur som utgångspunkt kommer detta partnerskap att stärka tillväxten i Europa och andra nyckelmarknader. Vi tror att vi nu har alla byggstenar på plats för att erbjuda en växande kundbas ett mer effektivt sätt att maximera nästa generations Open Banking-tjänster, säger Christoffer Andvig.

Neonomics vd Christoffer Andvig tror att samarbetet kommer att stimulera ökad tillväxt på nyckelmarknader.

Huawei testar för närvarande flera Open Banking-funktioner inom betalnings- och datatjänster med Neonomics och andra utvalda partners i Norden. Efter testperioden kommer AppGallery-partners från hela Europa att bjudas in att använda tjänsterna. Samarbetet ger utvecklare de verktyg de behöver för att koppla kunder till sina bankkonton i varje app, vilket bland annat gör snabbare och säkrare kontoöverföringar möjliga. AppGallery-partners kan dra fördel av mycket säkra dataaggregationstjänster direkt genom Neonomics, vilket innebär att det inte krävs någon teknisk interaktion med en tredje part. Detta inkluderar även Huawei. Open Banking-teknik förväntas också minska kostnader för appen, vilket gynnar utvecklare såväl som kunder.

Huawei ser Open Banking som nyckeln till den fortsätta tillväxten för AppGallery och finansiella tjänster i allmänhet. Samtidigt stödjer det företagets vision om att driva innovation och erbjuda bättre tjänster till både partners och kunder.

Datasäkerhet och integritet förblir en viktig prioritet för Huawei och är en viktig del av detta samarbete. Utvecklare som använder Neonomics for Open Banking-tjänster kommer att få tillgång till ett antal säkerhetsfunktioner som kan integreras i apparna. Detta inkluderar avancerad autentisering och systemintegritetskontroller, samt upptäckt av falska användare och Huaweis egna lokaliserade distribution av tjänster och policys. Alla AppGallery-partners kan därmed vara säkra på att GDPR beaktas och att all datalagring fysiskt förblir inom Europas gränser.

Om Huawei AppGallery - världens tredje största appbutik
    AppGallery är ett smart och innovativt ekosystem som låter utvecklare skapa unika upplevelser för konsumenter. Centralt i Huaweis mobiltjänster är HMS Core som låter appar att integreras i olika enheter, vilket gör användarupplevelsen både enklare och bekvämare.

Huaweis AppGallery ska vara en öppen och innovativ appbutik som är tillgänglig för konsumenter, vilket ger dem en unik och smart upplevelse – samtidigt som användarnas integritet och säkerhet skyddas. AppGallery är en av de tre största marknadsplatserna för appar och erbjuder ett brett urval av både globala och lokala appar i hela 18 kategorier – inklusive navigation, transport, nyheter och sociala medier. AppGallery är tillgängligt i mer än 170 länder och regioner och har 560 miljoner aktiva användare globalt varje månad. Från och med september 2021 samarbetar Huawei med mer än 5,1 miljoner utvecklare världen över och antalet nedladdningar nådde 332,2 miljarder under de tre första kvartalen 2021. Från och med oktober 2021 är över 173 000 applikationer integrerade med HMS Core världen över.

Om Neonomics

Neonomics är en innovatör inom Open Banking som bidrar till en maktförflyttning från finansiella tjänster tillbaka till konsumenten via de mest avancerade, enhetliga PSD2 API-lösningarna och API-täckningskartan inom bankverksamhet i Europa. Företaget enar över 150 miljoner konsumenter med över 2 700 banker. Plattformen skapas med passion och utan äldre system. Den verifieras av stora globala kunder som fin-tech företag, leverantörer av betallösningar och banker med flera. Neonomics etablerades 2007 i Oslo, där de också har sitt huvudkontor. Företaget är också auktoriserade av norska FSA som licensierad betalningsinstitution (PI) (PISP & AISP) och gäller i hela EU. Se mer på www.neonomics.io.

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. Totalt har 14 forsknings- och utvecklingscentrum etablerats runt om i världen, inkluderat Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, datorer och surfplattor, wearables och molntjänster med mera. Med sitt globala nätverk och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 30 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.

För kontinuerliga uppdateringar, följ oss på:

Facebook: https://www.facebook.com/HuaweimobileSE/

Instagram: https://www.instagram.com/huaweisverige/