Huawei lägger grunden till nästa generations IT-infrastruktur hos företag

Huaweis nya switchar för företagsnät hanterar nya tjänster och IPv6 med högt ställda krav på säkerhet och kostnadseffektivitet.

Stockholm den 4 oktober 2011 – Huawei, en globalt ledande IT & telekomleverantör, lanserar en serie switchar för företagsmarknaden som utvecklats för att möta framtidens krav på funktionalitet, driftsäkerhet, energieffektivitet och miljöanpassning. Den nya produktfamiljen är ett komplett erbjudande för företagsmarknaden som sträcker sig från Desktop/Access till Core och Datacenter, med fokus på säkerhet, kompromisslös tillgänglighet, funktionsmognad och kostnadsmedvetenhet. Switcharna bygger på Huaweis teknologi för multilayer-switching med egenutvecklade chipset.

Den största modellen S7700 hjälper företag att bygga integrerade end-to-end-nätverk och placeras i campus-miljöer eller datacenter för att hantera ett växande antal verksamhetskritiska tjänster som VoIP, video och internetbaserade applikationer. Switchen bygger på en ny modulär hårdvaruplattform och finns i tre chassistorlekar, med tre, sex respektive 12 kortplatser. Switchkapaciteten är upp till 2 terabit per sekund.

S7700 har intelligenta lösningar för bland annat MPLS (VPN/VLL/VPLS), trafikanalys, ett flertal alternativ för QoS, multicast, lastbalansering, samt inbyggda säkerhetsfunktioner. En smidig övergång till IPv6 underlättas tack vare stöd för IPv4/IPv6 dual stack. Nyckelkomponenterna är redundanta för att minimera riskerna för avbrott. S7700 har också avancerade energisparfunktioner som utnyttjar Huaweis strömsnåla chips, med stöd för bland annat Power over Ethernet (PoE) och Energy Efficient Ethernet (IEEE 802.3az).

- Vår nya switch-familj har utvecklats för att möta företagens högt ställda krav på nästa generations ÍT-infrastruktur, där nätverket blir bärare av allt fler verksamhetskritiska tjänster. Huawei har lång erfarenhet inom datakommunikation och vi fortsätter driva utvecklingen av innovativa lösningar och tjänster för företagsmarknaden, säger Peter Hagberg, Enterprise Director Huawei Nordics.

I den nya serien ingår totalt sex switchar från Huawei: S7700, S6700, S5700, S3700, S2700 och S1700. De finns samtliga tillgängliga på den svenska marknaden under oktober. Som en naturlig del i nästa generations nätarkitektur finns ett fullt utvecklat stöd genom hela serien för IPv6. Produktfamiljen skapar tillsammans med Huaweis access-routrar, trådlösa och tjänstenära produkter (IVS, UC, TelePresence, mm) ett helhetserbjudande som riktas till företagsmarknaden.

Huawei har levererat mer än fem miljoner switchar och en miljon routrar som används inom en rad branscher som telekommunikation, finans, transport, utbildning, kraft- och oljeindustrin. Huaweis routrar och switchar levererar tjänster till över två miljarder användare globalt.

Huawei är en ledande global leverantör inom IT och kommunikationsteknologi. Med utgångspunkt i vårt engagemang för kundorienterad innovation och starka samarbeten erbjuder Huawei helhetslösningar för nätverk, mobila enheter och tjänster i molnet. Genom att utveckla attraktiva lösningar och tjänster arbetar vi för att skapa maximalt värde för teleoperatörer, företag och konsumenter. Våra lösningar och produkter används i över 140 länder, till nytta för mer än en tredjedel av världens befolkning.

För mer information, vänligen besök http://www.huawei.com/enterprise/

Huawei är en ledande global leverantör inom IT och kommunikationsteknologi. Med utgångspunkt i vårt engagemang för kundorienterad innovation och starka samarbeten erbjuder Huawei helhetslösningar för nätverk, mobila enheter och tjänster i molnet. Genom att utveckla attraktiva lösningar och tjänster arbetar vi för att skapa maximalt värde för teleoperatörer, företag och konsumenter. Våra lösningar och produkter används i över 140 länder, till nytta för mer än en tredje¬del av världens befolkning.